📧 Скринька запитань
Не знаєте, як організувати той чи той напрям діяльності закладу або підготуватися до перевірки? Хочете правильно розв’язати робочу ситуацію? Вам на допомогу — Скринька запитань.
Пишіть тут свої запитання. Опишіть ситуацію, що склалася, або напишіть, яка порада чи рекомендація експертів «Управління закладом охорони здоров’я» вам потрібна. Ми надішлемо ваше звернення експерту, а відповідь надамо тут або на сторінках журналу.
Добрий день!
Так, постанова «Деякі питання надання послуг з медичного обслуговування населення за плату від юридичних і фізичних осіб» від 05.07.2024 № 781 надає право закладам охорони здоров’я запроваджувати платну послугу з вибору лікуючого лікаря.
Утім, заклад охорони здоров’я зобов’язаний так організувати платну послугу з вибору лікаря, щоб вона не порушувала права пацієнтів на рівний доступ до медичної допомоги, зокрема:
- не обмежувала доступу до безплатних медичних послуг;
- не збільшувала часу очікування безплатних послуг.
Докладніше про умови надання послуги читайте в статті К. Зограб'ян «Вибір лікаря і підвищений комфорт: як ЗОЗ скористатися можливостями Постанови № 781». Як установити ціни на послугу, підкаже стаття К. Зограб'ян «Самостійний вибір лікаря: калькуляція послуги». Також вам у поміч — зразок заяви пацієнта про вибір лікаря для надання медичної допомоги в стаціонарних умовах.
Добрий день!
Уточніть, будь ласка, йдеться про звільнення за ініціативи роботодавця?
Якщо та, то є основні й додаткові підстави для звільнення завідувача.
Основними підставами розірвання трудового договору, укладеного на невизначений строк, а також строкового трудового договору до закінчення строку його чинності є:
- зміни в організації виробництва і праці, у т. ч. ліквідація, реорганізація, банкрутство або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників (п. 1 ст. 40 КЗпП);
- виявлена невідповідність працівника займаній посаді або виконуваній роботі внаслідок недостатньої кваліфікації або стану здоров’я, які перешкоджають продовженню даної роботи, а так само відмова у наданні допуску до державної таємниці або скасування допуску до державної таємниці, якщо виконання покладених на нього обов’язків вимагає доступу до державної таємниці (п. 2 ст. 40 КЗпП);
- систематичне невиконання працівником без поважних причин обов’язків, покладених на нього трудовим договором або правилами внутрішнього трудового розпорядку, якщо до працівника раніше застосовувалися заходи дисциплінарного чи громадського стягнення (п. 3 ст. 40 КЗпП);
- прогул (зокрема відсутність на роботі більше трьох годин протягом робочого дня) без поважних причин (п. 4 ст. 40 КЗпП);
- нез’явлення на роботу протягом більш як чотирьох місяців підряд внаслідок тимчасової непрацездатності (п. 5 ст. 40 КЗпП);
- поновлення на роботі працівника, який раніше виконував цю роботу (п. 6 ст. 40 КЗпП);
- поява на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп’яніння (п. 7 ст. 40 КЗпП);
- вчинення за місцем роботи розкрадання (у т. ч. дрібного) майна власника, встановленого вироком суду, що набрав законної сили, чи постановою органу, до компетенції якого входить накладення адміністративного стягнення або застосування заходів громадського впливу (п. 8 ст. 40 КЗпП);
- призов або мобілізація власника — фізичної особи під час особливого періоду (п. 10 ст. 40 КЗпП);
-встановлення невідповідності працівника займаній посаді, на яку його прийнято, або виконуваній роботі протягом строку випробування (п. 11 ст. 40 КЗпП).
Додаткові підстави розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця застосовують тільки щодо окремих категорій працівників і тільки за певних умов:
- одноразове грубе порушення трудових обов’язків керівником підприємства, установи, організації всіх форм власності (філіалу, представництва, відділення та іншого відокремленого підрозділу), його заступниками, головним бухгалтером підприємства, установи, організації, його заступниками, а також службовими особами органів доходів і зборів, яким присвоєно спеціальні звання, і службовими особами центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах державного фінансового контролю та контролю за цінами (п. 1 ст. 41 КЗпП);
- винні дії керівника підприємства, установи, організації, внаслідок чого заробітна плата виплачувалася несвоєчасно або в розмірах, нижчих від установленого законом розміру мінімальної заробітної плати (п. 1-1 ст. 41 КЗпП);
- винні дії працівника, який безпосередньо обслуговує грошові, товарні або культурні цінності, якщо ці дії дають підстави для втрати довір’я до нього з боку власника або уповноваженого ним органу (п. 2 ст. 41 КЗпП);
- вчинення працівником, який виконує виховні функції, аморального проступку, не сумісного з продовженням роботи (п. 3 ст. 41 КЗпП);
- перебування всупереч вимогам Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі — Закон № 1700) у прямому підпорядкуванні до близької особи (п. 4 ст. 41 КЗпП);
- припинення повноважень посадових осіб (п. 5 ст. 41 КЗпП);
- повторне порушення посадовою особою вимог законодавства у сфері ліцензування, з питань видачі документів дозвільного характеру або у сфері надання адміністративних послуг, передбачених статтями 166-10, 166-12, 188-44 Кодексу України про адміністративні правопорушення (ч. 2 ст. 41 КЗпП);
- звільнення зі суміщуваної роботи у зв’язку з прийняттям на роботу іншого працівника, який не є сумісником, а також у зв’язку з обмеженнями на роботу за сумісництвом, передбаченими законодавством (ст. 7 КЗпП).
За кожною підставою роботодавець має дотриматись певної процедури звільнення, видати наказ та провести розрахунок у день звільнення.
https://egolovlikar.expertus.com.ua/879888
https://egolovlikar.expertus.com.ua/10000741
Добрий день!
До суми гарантованого мінімуму заробітної плати включають усі структурні складові заробітної плати відповідно до чинних умов оплати праці, а саме:
— основна заробітна плата — встановлюється у вигляді тарифних ставок (посадових, місячних окладів);
— додаткова заробітна плата —
- доплати, надбавки, гарантійні й компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством;
- премії за виконання виробничих завдань і функцій;
— інші заохочувальні та компенсаційні виплати —
- винагорода за підсумками роботи за рік;
- премії за спеціальними системами і положеннями тощо.
Утім, зверніть увагу, що абзац 8 пункту 1 Постанови № 28 містить вимогу про диференціацію заробітної плати медичним, фармацевтичним працівникам і фахівцям з реабілітації державних та комунальних закладів охорони здоров’я. Керівники державних і комунальних закладів охорони здоров’я мусять забезпечити диференціацію в межах фонду оплати праці через доплати і надбавки. При цьому керівники мають враховувати складність, відповідальність та умови виконуваної роботи, кваліфікацію працівника і результати його роботи.
Добрий день! Так, маєте таке право. Докладніше про те, як дотриматися законодавства під час надання платних послуг, дивіться у нашому вебінарі. також рекомендуємо ознайомитися зі статтями:
— 15 бліцроз’яснень щодо платних послуг у ЗОЗ;
— Платні послуги по-новому: відповіді на найпоширеніші запитання. Частина 1;
— Платні послуги по-новому: відповіді на найпоширеніші запитання. Частина 2.
Про договірні відносини з ФОПами читайте в статті О. Юдіна «Чи має право КНП надавати платні послуги ФОПам».
Добрий день!
Так, право вільного вибору лікаря гарантує стаття 38 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.1992 № 2801-XII. Однак воно має певні обмеження. Зокрема, лікар мусить бути вільним і з відповідною кваліфікацією.
У цьому питанні можемо спиратися на Лист МОЗ України щодо надання роз’яснень до застосування постанови Кабінету Міністрів України від 5 липня 2024 р. № 781 «Деякі питання надання послуг з медичного обслуговування населення за плату від юридичних і фізичних осіб» від 24.10.2024 № 25-04/4068/2-24.
МОЗ звертає увагу, що послуга з вибору лікаря не належить до основних і може бути платною, оскільки потребує додаткових організаційних заходів з боку закладу охорони здоров’я.
Заклад охорони здоров’я зобов’язаний так організувати платну послугу з вибору лікаря, щоб вона не порушувала права пацієнтів на рівний доступ до медичної допомоги, зокрема:
- не обмежувала доступу до безплатних медичних послуг;
- не збільшувала часу очікування безплатних послуг.
Докладніше про умови надання послуги читайте в статті К. Зограб'ян «Вибір лікаря і підвищений комфорт: як ЗОЗ скористатися можливостями Постанови № 781».
Щоб убезпечити свій заклад під час надання платних послуг, дотримайте таких рекомендацій.
1. Дотримуйтеся вимог Постанови № 781 та рекомендацій МОЗ.
2. Розробіть механізм калькуляції вартості, що врахує специфіку закладу.
3. Складіть положення про платні послуги, яке регламентує процес.
4. Прозоро інформуйте пацієнтів про вартість послуг та її складники.
5. Надавайте послугу лише на підставі письмової заяви пацієнта.
6. Забезпечуйте баланс між платними та безплатними послугами. Платні послуги не мають обмежувати доступу до гарантованої державою безплатної медичної допомоги чи впливати на її якість.
У цьому питанні можемо посилатися на індивідуальну податкову консультацію від 3 лютого 2025 року №515/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК.
У ній податківці зазначили: якщо КНП здійснює роздрібну торгівлю лікарськими засобами та медичними виробами, чого не передбачає постанова КМУ «Деякі питання надання послуг з медичного обслуговування населення за плату від юридичних і фізичних осіб» від 05.07.2024 №781, діяльність підприємства набуває ознак комерційної. Підприємство ризикує втратити місце в Реєстрі неприбуткових організацій, бо така діяльність суперечить вимогам пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу.
Докладніше тему відкриття аптеки у закладі охорони здоров'я та пов'язані з цим ризики висвітлимо в одному з наступних номерів «Управління закладом охорони здоров’я».
Добрий день!
Передали ваше запитання в роботу експерту. Читайте відповідь в одному з наступних номерів «Управління закладом охорони здоров’я».
Добрий день! Так, маєте таке право. Докладнішу відповідь дивіться у вебінарі «Як дотримати вимог законодавства під час надання платних медичних послуг».
Також рекомендуємо ознайомитися зі статтями:
— 15 бліцроз’яснень щодо платних послуг у ЗОЗ;
— Платні послуги по-новому: відповіді на найпоширеніші запитання. Частина 1;
— Платні послуги по-новому: відповіді на найпоширеніші запитання. Частина 2.
Добрий день! Чинне законодавство не передбачає такої процедури.
Передавати декларацію іншому лікарю заклад не має права, з огляду на те, що цей документ містить персональні дані пацієнта. У такому разі надавач ПМД виступає володільцем персональних даних, передавати які юридичним та фізичним особам можна лише з обґрунтованих законом причин.
Якщо надавач ПМД припинив трудові відносини з лікарем з надання ПМД, він зобов’язаний внести інформацію про це до ЕСОЗ (пп. 18 п. 19 Типової форми договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженої постановою КМУ від 25.04.2018 № 410). Зробіть це наступного робочого дня після розірвання трудових відносин.
Протягом місяця з дати припинення декларації повідомте про це пацієнта або його законного представника індивідуально (абз 5. п. 2 розд. IV Порядку № 503). Робіть це за допомогою бажаного способу зв’язку, визначеного в декларації. Тобто зателефонуйте пацієнту або напишіть повідомлення на електронну пошту.
Пацієнт має право сам вирішувати, як діяти далі. Зокрема, він може:
- переукласти декларацію з іншим лікарем цього самого надавача ПМД;
- укласти нову декларацію з тим самим лікарем за новим місцем його роботи;
- обрати лікаря в іншого надавача ПМД;
- не укладати нової декларації взагалі.
У будь-якому разі виплати за старою декларацією НСЗУ припинить, адже вона втратить чинність.
Від того, який варіант дій обере пацієнт, залежатимуть і подальші виплати НСЗУ. Адже НСЗУ спрямує їх до того надавача ПМД, з яким пацієнт укладе нову декларацію.
Добрий день!
У кабінеті УЗД ведіть форми:
- № 003-6/о «Інформована добровільна згода пацієнта на проведення діагностики, лікування та на проведення операції та знеболення і на присутність або участь учасників освітнього процесу»;
- № 039-8/о Щоденник обліку роботи кабінету (відділення) ультразвукової діагностики;
- № 048/о Журнал реєстрації ультразвукових досліджень
Інформована згода пацієнта необхідна для застосування методів діагностики, профілактики та лікування (ч. 1 ст. 43 Основ), тобто за всіх методів медичного втручання. Відповідно до пункту 2 Інструкції, її заповнює пацієнт, який звернувся в заклад охорони здоров’я та дає згоду на проведення діагностики та лікування, за необхідності — на оперативне втручання та знеболення.
Під час застосування ультразвуку біологічні ефекти, спричинені тепловими, механічними або іншими механізмами впливу, становлять небезпеку та є втручанням в організм пацієнта.
Так, УЗД як різновид медичного втручання потребує підписання Інформованої згоди. У приватному кабінеті УЗД інформовану згоду засвідчує УЗД-спеціаліст.
Якщо ультразвукова діагностика відбувається у різний дні, і лікар здійснює різні діагностичні процедури рекомендуємо або оформлювати щоразу нову інформовану згоду форми 003-6/о або ж одну — з детальним описом видів медичних втручань.
Докладніше читайте в статті Ю. Миколаєць «Базова документація закладу охорони здоров’я. Частина 2. Медична».
Добрий день!
Вимоги до надавача медичних послуг за пакетом «Мобільна паліативна медична допомога дорослим і дітям» містять вимогу «наявність ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики». А також додаткову вимогу — наявність у ЗОЗ рецептурних бланків форми № 1 та № 3.
Мультидисциплінарна команда для надання послуг з паліативної допомоги має провести оцінювання пацієнта за допомогою методів, що відповідають психосоматичним особливостям пацієнта/пацієнтки хронічного больового синдрому. Здійснити заходи з запобігання, лікування і контролю хронічного больового синдрому, зокрема, призначення та виписку рецептів на наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори, ненаркотичні знеболювальні засоби та проведення знеболення.
Добрий день!
Орієнтуйтеся на кваліфікаційні вимоги до посад, визначених у Випуску 78 «Охорона здоров’я» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом МОЗ від 29.03.2002 № 117
Отриманий магістерський рівень освіти може свідчити про можливість переведення на іншу посаду, що буде більш відповідати прагненням працівника.
З питання зрозуміло, що працівник працює на посаді «Фахівця», що передбачає неповну вищу освіту (молодший спеціаліст) або базову вищу освіту (бакалавр). Магістерський рівень освіти відповідає посадам «Професіоналів». У трудовій книжці варто зробити запис якщо переведете працівника-«Фахівця» на іншу посаду, яка буде належати до професійної групи «Професіонали».
Утім врахуйте, що записи про навчання не вносять до трудової книжки із 10 червня 2021 року.
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» від 05.02.2021 № 1217–I, який набув чинності 10.06.2021, змінив редакцію статті 48 КЗпП. Ця стаття визначає, як обліковують трудову діяльність працівника і працюють із паперовими трудовими книжками.
На вимогу працівника роботодавець зобов’язаний вносити до трудової книжки, що зберігає працівник, записи про:
- прийняття на роботу;
- переведення та звільнення;
- заохочення та нагороди за успіхи в роботі.
Підстава — частина третя статті 48 КЗпП.
Добрий день!
Протягом навчання працівника на курсах зберігайте за ним середню заробітну плату за основним місцем роботи (постанова КМУ «Про гарантії і компенсації для працівників, які направляються для підвищення кваліфікації, підготовки, перепідготовки, навчання інших професій з відривом від виробництва» від 28.06.1997 № 695).
Можливість зберігати середню заробітну плату за кожним місцем роботи працівнику, якого направили до закладу післядипломної освіти для підвищення кваліфікації, передбачає пункт 2 постанови КМУ «Питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 11.05.2011 № 524. Але ця гарантія є обов’язковою лише щодо медичних та фармацевтичних працівників державних і комунальних установ.
Протягом підвищення кваліфікації працівник зможе працювати за сумісництвом, якщо це уможливлять графік роботи та розклад занять. За цією посадою працю оплачуйте за фактично відпрацьований час.
Добрий день!
Дякуємо за звернення. Опублікуємо такий зразок в одному з наступних номерів «Управління закладом охорони здоров’я».
Добрий день!
Дякуємо за звернення. Опублікуємо такий зразок в одному з наступних номерів «Управління закладом охорони здоров’я».
Добрий день!
Читайте відповідь у статті А. Цимановської «Чи має право ФОП здійснювати хірургічні втручання».
Добрий день!
Ні, не повинні. Голови та члени лікарсько-консультативних комісій (ЛКК) не належать до суб’єктів декларування та не повинні подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі — декларація).
Дійсно, обов’язок щодо декларування голів та членів ЛКК був передбачений у період із 12 жовтня 2023 до 3 травня 2024 року. Проте 4 травня 2024 року набули чинності зміни до підпункту «ґ» пункту 2 частини першої статті 3 та частини п’ятої статті 45 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700 (далі — Закон № 1700). Законодавці вилучили зазначену категорію осіб із числа суб’єктів декларування. Підстава — Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» від 21.03.2024 № 3621-IX. Відтоді голови та члени ЛКК звільнені від обов’язку декларування. Тож надалі подавати декларації не потрібно.
Окрім того, пункт 2-16 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 1700 передбачає, що голови та члени ЛКК звільняються від відповідальності за неподання, несвоєчасне подання декларацій. Звісно, за умови, що такі особи не перебувають на інших посадах, які зобов’язують подавати декларації. Тобто голови та члени ЛКК могли не подати чи несвоєчасно подати декларації у період, коли такий обов’язок на них поширювався (12.10.2023—03.05.2024), зокрема, декларацію при звільненні після 12 жовтня 2023 року та щорічну декларацію за 2023 рік. Але маємо пряму вказівку закону, згідно з якою навіть у таких випадках їх не можна притягнути до відповідальності.
Підсумуємо: якщо особа перестала бути суб’єктом декларування у зв’язку зі змінами, внесеними до Закону № 1700, чи, наприклад, у зв’язку зі зміною статусу юридичної особи публічного права на юридичну особу приватного права, подавати декларації не потрібно. Адже в таких випадках особа втрачає статус декларанта і вимоги фінансового контролю більше не поширюються на неї.
