Що нового
14 травня
ВЛК для обмежено придатних треба пройти до 5 червня — Закон України
Закон України від 21.03.2024 № 3621-IX скасував статус «обмежено придатний» та передбачив, що громадяни, визнані раніше обмежено придатними, мають пройти повторний медичний огляд. Зробити це треба було впродовж дев'яти місяців з дня набрання чинності закону, тобто до 04.02.2025. Проте Закон України від 12.02.2025 № 4235-IX (далі — Закон) подовжив строк проходження ВЛК для обмежено придатних до 05.06.2025.
- 1. Хто має пройти ВЛК
- 2. Яким може бути висновок ВЛК
- 3. Чи проходити ВЛК заброньованим і тим, хто має відстрочки з інших підстав
- 4. Які документи взяти з собою до ТЦК
- 5. Чи може ТЦК відмовити в направленні на ВЛК
- 6. Що робити, якщо ТЦК відмовив у направленні на ВЛК
- 7. Які можливі наслідки, якщо не пройти ВЛК
Відповідно до Закону громадяни України віком від 25 до 60 років, які були визнані обмежено придатними до військової служби зобов’язані до 5 червня 2025 року пройти повторний медичний огляд з метою визначення придатності до військової служби. Такі громадяни зобов’язані самостійно звернутися до ТЦК або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста і отримати направлення на ВЛК для проходження медичного огляду.
Врахуйте, що Міноборони затвердило наказом від 27.04.2024 № 262 зміни до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі — Положення), які набрали чинності 04.05.2024.
Положення визначає процедуру проведення військово-лікарської експертизи (далі — ВЛК) та поширюється на військовослужбовців ЗСУ, Державної спеціальної служби транспорту, членів їх сімей, призовників, військовозобов'язаних та резервістів.
Серед іншого, Положення визначає ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві:
- непридатні до військової служби з виключенням з військового обліку;
- придатні до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв'язку, оперативного забезпечення, охорони;
- тимчасово непридатні — потребують лікування, відпустки, звільнення від виконання службових обов'язків;
- придатні.
Нагадаємо, Міноборони спільно з МОЗ цифровізувало постанови ВЛК.
14 травня
Беріть участь у вебінарі «Документи без хаосу: як керівнику ЗОЗ навести лад в управлінській документації»
Експертус Охорона здоров'я запрошує взяти участь у безплатному вебінарі «Документи без хаосу: як керівнику ЗОЗ навести лад в управлінській документації». Захід відбудеться 10.06.2025 об 11:00.
Лектор вебінару — Алла Худякова, шеф-редактор Експертус Охорона здоров'я, експерт з економічних питань. Стаж роботи в медичній галузі більше 12 років. Має успішний досвід проходження перевірок медзакладів. Автор численних публікацій у журналі «Управління закладом охорони здоров'я».
Програма вебінару:
- Перелік основних управлінських документів
- Вимоги ліцензійних умов до управлінських документів
- Вимоги стандартів акредитації до документів
- Правила оформлення та введення в дію локальної документації
- Ознайомлення працівників із локальними нормативними актами
- Організація документообігу
14 травня
НСЗУ назвала 36 медзакладів, щодо яких призупинила оплати
Юридичний супровід роботи медзакладу: прораховуємо ризики
НСЗУ провела моніторинг ЗОЗ щодо забезпечення пацієнтів ліками та медвиробами. 36 медзакладів не надали обґрунтованих пояснень щодо ймовірного незабезпечення пацієнтів необхідними лікарськими засобами та медичними виробами за Програмою медичних гарантій, тож НСЗУ призупиняє їм оплати.
НСЗУ наголосила, що це не останній подібний моніторинг. Також відомство оприлюднило переліки медзакладів, де проведе моніторинг у першому півріччі 2025 року за чотирма пакетами медпослуг.
14 травня
Реєструйтеся на вебінар «Санітарні норми і правила поводження з білизною у ЗОЗ. Огляд змін»
Експертус Охорона здоров'я запрошує взяти участь у безплатному вебінарі «Санітарні норми і правила поводження з білизною у ЗОЗ. Огляд змін». Захід відбудеться 04.06.2025 о 15:00.
Лектор вебінару — Артем Горбачевський, завідувач відділу антимікробної резистентності та інфекційного контролю Центру громадського здоровʼя.
Програма вебінару:
- Загальні положення
- Класифікація білизни
- Засоби захисту персоналу
- Вимоги до збору транспортування та зберігання білизни
- Управління відходами
- Висновки
13 травня
Безперервний професійний розвиток медичних сестер у 2025 році: вебінар
Експертус Охорона здоров'я запрошує взяти участь у безплатному вебінарі «Безперервний професійний розвиток медичних сестер у 2025 році». Захід відбудеться 28.05.2025 об 11:00.
Лектор вебінару — Ольга Дубина, головний редактор системи «Експертус Медзаклад».
Програма вебінару:
- Чинні вимоги до БПР, що поширюються на молодших спеціалістів із медичною освітою
- Вибір заходів БПР, темпи та обсяг навчання між атестаціями
- Організація інформальної освіти медсестер
- Фінансування та гарантії на час навчання
Нагадаємо, 27 березня 2025 року набрав чинності Закон про безперервний професійний розвиток. Закон від 12.02.2025 № 4246-IX буде введений у дію 27 вересня 2025 року.
13 травня
НСЗУ розповіла, як і коли починати реєструвати медичне обладнання в ЕСОЗ
Реєстрація медичного обладнання буде обовʼязковою вимогою для всіх надавачів медичних послуг, які зареєстровані та працюють в ЕСОЗ. Тож НСЗУ надала роз'яснення щодо організації цього процесу.
Цифрові навички у роботі медпрацівника
Яке обладнання реєструвати в ЕСОЗ
Перелік медичного обладнання, що підлягає реєстрації та обліку в ЕСОЗ, МОЗ затвердило наказом від 22.04.2025 № 697 (далі — Перелік № 697).
Вносьте дані про обладнання, яке
- входить до Переліку № 697;
- фізично наявне у закладі;
- належить закладу або перебуває в оренді;
- доступне для використання або потребує ремонту.
Обладнання, що не підлягає відновленню, реєструвати не треба.
Які дані про обладнання вносити в ЕСОЗ
В ЕСОЗ треба вносити такі дані про медичне обладнання:
- назва і код;
- місцезнаходження;
- виробник, дата випуску, модель, серійний та інвентарний номер (за наявності);
- опис (за потреби);
- номер закупівлі, термін експлуатації (за наявності);
- посилання на пов’язане обладнання, додаткові властивості (за потреби);
- статус доступності медобладнання;
- дані про особу, що внесла інформацію.
Хто реєструватиме обладнання
Відповідатиме за внесення даних про медичне обладнання керівник закладу охорони здоров’я чи інший уповноважений представник. НСЗУ наголошує, що це робитимуть не медичні, а ті працівники, яких уповноважить керівник закладу.
Уповноважений працівник реєструватиме обладнання, оновлюватиме інформацію про нього, змінюватиме статус його доступності, а також відповідатиме за актуальність цих даних.
Невдовзі надавачі медпослуг отримають інструкції та навчальні матеріали щодо реєстрації та обліку медичного обладнання в ЕСОЗ.
Коли запрацює функціонал реєстрації медобладнання в ЕСОЗ
Функціонал буде доступний після оновлення вашої медичної інформаційної системи (МІС). Щоб почати роботу — зверніться за детальною інформацією до служб підтримки вашої МІС.
МОЗ поки не визначало кінцевого строку внесення обладнання в ЕСОЗ. Але НСЗУ рекомендує почати вносити інформацію про обладнання одразу після появи відповідної технічної можливості в МІС. Це дасть змогу своєчасно актуалізувати публічну інформацію та підготуватися до наступних етапів реалізації.
Раніше НСЗУ оприлюднила переліки медзакладів, де проведе моніторинг у першому півріччі 2025 року.
За матеріалом Експертус Медзаклад
13 травня
МОЗ затвердило Перелік граничних референтних цін на лікарські засоби
МОЗ наказом від 10.05.2025 № 795 затвердило Перелік граничних референтних цін на лікарські засоби.
Нагадаємо, КМУ постановою від 04.04.2025 № 439 затвердив три порядки щодо:
- реферування цін на лікарські засоби;
- декларування цін на лікарські засоби в Національному каталозі цін;
- створення та управління Національним каталогом цін.
Відповідно до змін виробники й імпортери мають декларувати граничні оптово-відпускні ціни на ліки в Національному каталозі цін. Цей каталог повинен стати основним джерелом інформації щодо ціноутворення, допомогти уникнути необґрунтованого завищення цін і забезпечити прозорість закупівель ліків.
Паралельно запускається система реферування цін — розрахунок граничних цін на ліки, що базується на цінах аналогічних препаратів у референтних країнах Європи (Польща, Чехія, Угорщина, Румунія тощо).
Раніше МОЗ оприлюднило перелік медичного обладнання, яке потрібно реєструвати в ЕСОЗ.
13 травня
Запрошуємо на семінар «Лідери медсестринства — 2025»
Семінар «Лідери медсестринства — 2025» — це чудовий майданчик для навчання у провідних експертів галузі, обміну досвідом із колегами, спілкування і для того, щоб просто відволіктися від рутинних справ.
Семінар відбудеться 29 травня 2025 року у Києві. В межах заходу на вас чекають:
- 4 лекції від провідних експертів галузі;
- нетворкінг за келихом із бульбашками;
- розіграш подарунків до Всесвітнього дня медичних сестер і братів;
- святкова фотосесія.
Варіанти участі у семінарі «Лідери медсестринства — 2025»
Можливі два варіанти участі у семінарі: в режимі офлайн та онлайн.
Взяти участь в режимі офлайн | Взяти участь в режимі онлайн |
Програма семінару «Лідери медсестринства — 2025»
- Функції медсестри в інфекційному контролі
- Медсестринська документація
- Роль медсестри в реабілітації
- Новий порядок управління медичними відходами
Лектори семінару «Лідери медсестринства — 2025»
- Людмила Катреча, керівник Асоціації «Служба організації інфекційного контролю»;
- Юлія Миколаєць, партнер Юридичної фірми STATUS, член Ради Комітету медичного і фармацевтичного права та біоетики України НААУ;
- Юлія Кізюн, менеджер з підбору та адаптації персоналу медичної мережі «Добробут», методист відділу організаційної роботи Центру розвитку медсестринства МОЗ, консультант із доступності та якості медичної допомоги та сервісної комунікації, член ГО «Медичні лідери», фасилітатор «Груп рівних»;
-
Роман Колесник, лікар-епідеміолог.
12 травня
НСЗУ оприлюднила переліки медзакладів, де проведе моніторинг у першому півріччі 2025 року
Упродовж І половини 2025 року НСЗУ здійснить 27 планових документальних моніторингів закладів охорони здоров’я, які надають послуги за пакетами:
- «Хірургічні операції дорослим та дітям у стаціонарних умовах» — 7 закладів;
- «Хіміотерапевтичне лікування та супровід пацієнтів з онкологічними захворюваннями у стаціонарних та амбулаторних умовах» — 7 закладів;
- «Радіологічне лікування та супровід пацієнтів з онкологічними захворюваннями у стаціонарних та амбулаторних умовах» — 4 заклади;
- «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у стаціонарних умовах» — 9 закладів.
Як підготуватися до фактичних моніторингів НСЗУ
Відповідний наказ розміщений на сайті НСЗУ. Документ визначає, зокрема, предмет моніторингу за кожним пакетом — конкретні зобов’язання надавачів умов закупівлі, дотримання яких НСЗУ перевірятиме під час моніторингу.
Раніше Уряд уніс зміни до порядку укладення договору з НСЗУ за Програмою медичних гарантій.
12 травня
Медична лабораторія ДІЛА — PREMIUM-партнер IX Конгресу MedSprava
Медична лабораторія ДІЛА стала PREMIUM-партнером IX Конгресу MedSprava: стратегія успіху.
На сьогодні ДІЛА має 240+ відділень та найбільший в Україні перелік акредитованих лабораторних досліджень.
ДІЛА — це:
- 1250 видів загальноклінічних і спеціалізованих лабораторних досліджень;
- автоматизація та безперервність виробничого процесу;
- відповідність вимогам міжнародних стандартів;
- виїзд медичної сестри — обстеження у комфортних умовах, без черг і стресу;
- сервіс «Дозамовлення» — можливість зробити дослідження без повторного візиту та інші послуги.
ДІЛА — точність і достовірність результатів досліджень.
12 травня
Не пропустіть IX Конгрес MedSprava: стратегія успіху
Як це було минулого разу
Для кого Конгрес MedSprava
- керівники приватних закладів охорони здоров’я
- керівники КНП та закладів інших форм власності
- власники закладів охорони здоров’я
- члени наглядових рад та інших колегіальних органів
- ФОПи, які мають ліцензію на медичну практику
Варіанти участі у IX Конгресі MedSprava
Що на вас чекає
- корисні знайомства та нетворкінг
- насичена лекційна програма та розважальна
- програма за келихом ігристого
- ранкова кава та фуршет
- розіграш подарунків і святкова фотосесія
Лектори та програма IX Конгресу MedSprava
- Володимир Івчук, директор Департаменту інноваційної діяльності та інвестицій Національного університету охорони здоров’я ім. П.Л. Шупика, незалежний консультант, експерт міжнародних проєктів програми U-Lead with Europe, USAID, GIZ, WB, UNDP
- Олена Черненко, стратегічний консультант у медицині та охороні здоров’я, Київ
- Костянтин Рожин, головний лікар Білопільського центру первинної медичної допомоги, керівник стратегічного напрямку Асоціації медичних закладів України, МВА
- Тетяна Соколенко, керуючий партнер DSConsult, експерт з операційного управління і масштабування стоматологічного бізнесу
- Людмила Ігнатенко, комерційний директор Цифрового видавництва Експертус, бізнес-тренер, коуч ICF, експерт з управління продажами
- Анна Гриценко, засновник та СЕО агенції медичного маркетингу MedUp Marketing
- Олег Юдін, голова Ради захисту прав лікарів, автор книг «Приватна медична практика», «Безпечна медична практика», «Власний медичний бізнес» та понад 150 публікацій у провідних ділових виданнях країни. Юрист із понад 20-річною практикою, який більше 15 років проводить юридичні семінари та тренінги для медпрацівників. Основна спеціалізація — медичне і підприємницьке право. Ментор і спікер у «Школі медичного права»
- Вікторія Обідовська, партнер DSConsult, експерт зі стоматологічного маркетингу
9 травня
МОЗ розповіло, як відбуватиметься розподіл в інтернатуру в 2025 році
У 2025 році розподіл в інтернатуру вперше відбуватиметься в електронній системі рейтингового розподілу (далі — електронна система, ЕСРР). Це інструмент, що автоматизує процес і забезпечує його прозорість і справедливість.
Функціонал ЕСРР
Електронна система створена на Платформі Дія.Engine за підтримки швейцарсько-української Програми EGAP, яка реалізується Фондом Східна Європа. Адміністрування та технічну підтримку Системи забезпечує державне підприємство «Електронне здоров’я».
ЕСРР автоматизує процес розподілу магістрів за медичними спеціальностями в інтернатуру і робить його абсолютно прозорим.
В електронній системі накопичуються дані про успішність випускників закладів вищої освіти (ЗВО). На підставі цих даних система розраховує конкурсний бал і рейтинг випускників, автоматизовано проводить рейтинговий розподіл в інтернатуру. До того ж ЕСРР збирає та зберігає дані про інтернів, які проходять підготовку в інтернатурі та формує електронні документи щодо її проходження. У результаті, система забезпечить електронний супровід усього процесу підготовки в інтернатурі: від вступу і до завершення та формування сертифіката лікаря-спеціаліста.
ЕСРР виключає можливість зовнішнього втручання у процес рейтингового розподілу до інтернатури та впливу на його результати. Орім того, вона інтегрована до єдиного порталу вакансій у закладах охорони здоров’я. Отже, інтерни проходитимуть практичну частину підготовки за обраною спеціальністю на посадах, яких реально потребують ЗОЗ.
Порядок розподілу в інтернатуру
У 2025 році розподіл в інтернатуру відбуватиметься з урахуванням автоматизованого розрахунку конкурсного балу серед усіх випускників закладів вищої медичної освіти — усіх бюджетників, а також контрактників, які виявили бажання взяти участь. Випускник уперше зможе обрати бажане місце за спеціальністю з усіх наданих місць для державного розподілу в межах цілої країни.
ЗВО зареєструвалися в електронній системі до 1 травня. Вони внесуть дані про випускників та їхню успішність до 12 червня. Частину інформації система отримає з Єдиної державної електронної бази з питань освіти. Лише після цього із з 12 до 22 червня в системі зможуть зареєструватися випускники, які перевірять дані щодо своєї освіти та успішності.
Розрахунок рейтингу відбудеться автоматично 23 червня. Після розрахунку і формування рейтингу випускник матиме тиждень (з 24 червня до 1 липня), щоб подати до п’яти заявок на розподіл.
Рейтинговий бал формується з чотирьох показників:
- КРОК-1 або КРОК Б (20% балу);
- КРОК-2 (40%);
- ОСКІ (20%);
- середній бал випускника за всі роки навчання (20%).
Розрахунок — з точністю до 0,00001.
Перша черга електронного розподілу успішно відбулася в березні для випускників спеціальності «Технології медичної діагностики та лікування» для проходження інтернатури за спеціальністю «Лабораторна діагностика, вірусологія, мікробіологія».
У другій черзі розподілу, запланованій на 3 липня, візьмуть участь майже 3200 випускників-бюджетників за спеціальностями «Медицина», «Педіатрія», «Медична психологія». Окрім того, за бажанням участь у розподілі в інтернатуру зможуть взяти й випускники-бюджетники за спеціальністю «Стоматологія» та випускники-контрактники за усіма медичними спеціальностями, яких разом близько 3000.
Кількості вакантних місць, які надали ЗВО у системі та ЗОЗ на порталі вакансій, буде достатньою, щоб забезпечити місцем кожного, хто братиме участь у розподілі.
Як надавати платну послугу «Чекап»
Міждисциплінарний підхід до розподілу в інтернатуру
Випускники за спеціальністю 228 «Педіатрія» можуть проходити інтернатуру за спеціальністю «Внутрішні хвороби», а випускники за спеціальністю 222 «Медицина» — за спеціальністю «Педіатрія» та «Дитяча хірургія».
Також випускники за спеціальністю 228 «Педіатрія» можуть вибрати такі спеціальності в інтернатурі як «Лабораторна діагностика, вірусологія, мікробіологія», «Ортопедія і травматологія», «Отоларингологія», «Офтальмологія», «Дерматологія», «Судово-медична експертиза».
Самостійний вибір місця проходження інтернатури
Випускники-бюджетники зможуть відмовитися від участі у рейтинговому розподілі і пройти повторний розподіл наступного року. Випускники-контрактини також зможуть взяти участь у розподілі на державні місця або ж вибрати інші й навчатися за контрактом.
Окремі категорії випускників бюджетної форми навчання мають право відмовитися від місця в інтернатурі на державному розподілі та вибрати його самостійно. А саме:
- ті, хто має I або ІІ групу інвалідності, інвалідність внаслідок війни;
- ті, чиї дружина / чоловік, один з батьків / людей, які їх заміняють, мають інвалідність I або II групи;
- матір / батько дитини до трьох років або дитини до шести років, яка потребує догляду за медичними показаннями;
- вагітні;
- одинокі матір або батько дитини до чотирнадцяти років або дитини з інвалідністю;
- випускники, що мешкали на тимчасово окупованих територіях та були переведені на навчання за державним замовленням до 2021 року включно;
- випускники, чиї чоловік / дружина проходять військову службу (крім строкової) у державних військових формуваннях або органах внутрішніх справ.
Випускники з пільгових категорій, у тому числі особи з-поміж військових, які проходили військову службу під час воєнного стану в Україні та були звільнені у запас, мають право проходити підготовку в інтернатурі коштом державного бюджету за наявності вільних місць держзамовлення, невикористаних під час рейтингового розподілу.
Раніше МОЗ змінило вимоги до баз стажування інтернів.
За матеріалом Експертус Медзаклад
9 травня
МОЗ оприлюднило перелік медичного обладнання, яке потрібно реєструвати в ЕСОЗ
МОЗ наказом від
Перелік містить 84 пункти, вказує назву типу медичного обладнання та код.
Цифрові навички у роботі медпрацівника
Функціонал обліку медичного обладнання має дати змогу забезпечити потребу в інформації про обладнання для пацієнтів, управлінців закладів охорони здоров’я, засновників і представників державних інституцій. Це покликано допомогти:
- упевнитися, що обладнання, необхідне для отримання медичної допомоги, наявне в закладі та є робочим;
- бачити актуальну картину наявності обладнання в кожному закладі;
- використовувати дані для планування та управління ресурсами на рівні закладу, регіону й у межах усієї країни;
- у майбутньому підтверджувати відповідність закладу вимогам програми медгарантій під час контактування.
Серед даних, які потрібно буде вносити в ЕСОЗ про медичного обладнання:
- назва і код;
- місцезнаходження;
- виробник, дата випуску, модель, серійний та інвентарний номер (за наявності);
- опис (за потреби);
- номер закупівлі, термін експлуатації (за наявності);
- посилання на пов’язане обладнання, додаткові властивості (за потреби);
- статус доступності медобладнання;
- дані про особу, що внесла інформацію.
Відповідатиме за внесення даних про медичне обладнання керівник закладу охорони здоров’я чи інший уповноважений представник. НСЗУ наголошує, що це робитимуть не медичні, а ті працівники, яких уповноважить керівник закладу.
Уповноважений працівник реєструватиме обладнання, оновлюватиме інформацію про нього, змінюватиме статус його доступності, а також відповідатиме за актуальність цих даних.
Раніше НСЗУ розповіла, що проведе позаплановий моніторинг ЗОЗ.
8 травня
Компанія Betta Service — PREMIUM-партнер IX Конгресу MedSprava
У сучасній медицині гігієна — це не просто вимога, це основа безпеки пацієнтів та персоналу. Компанія Betta Service, надійний партнер, який забезпечує лікарні, клініки, лабораторії та реабілітаційні центри сертифікованими професійними засобами для гігієни, стала PREMIUM-партнером IX Конгресу MedSprava: стратегія успіху.
Betta Service пропонує:
- інноваційні комплексні рішення для дезінфекції та очищення різних зон: операційних, палат, маніпуляційних кабінетів, санітарних зон;
- дозатори, паперову продукцію та аксесуари міжнародних брендів Tork, Katrin, Kimberly-Clark, Tana, Diversey, Vileda тощо;
- професійний інвентар та підлогомийні машини;
- індивідуальний підхід, супровід та консультації.
Betta Service допомагає впровадити гігієну, яка не тільки відповідає вимогам МОЗ та міжнародним стандартам, а й зміцнює репутацію вашого закладу.
Betta Service — це гігієна, якій довіряє медична спільнота. Звертайтеся за телефоном +38 050 378 56 68.
8 травня
У 2025 році в Україні вперше відбувається електронний рейтинговий розподіл в інтернатуру
МОЗ нагадало, що у 2025 році розподіл в інтернатуру вперше відбувається в електронній системі.
Про електронну систему рейтингового розподілу в інтернатуру
- збиратимуть дані про успішність випускників закладів вищої освіти,
- розраховуватимуть конкурсний бал та рейтинг випускників,
- автоматизовано здійснюватимуть рейтинговий розподіл в інтернатуру,
- збиратимуть та зберігатимуть дані про інтернів,
- формуватимуть електронні документи щодо проходження інтернатури,
- здійснюватимуть електронний супровід усього процесу підготовки в інтернатурі.
7 травня
Стоматологічні ЗОЗ зобов’язані встановити сепаратори амальгами — нові СанПіНи за Наказом № 1827
01.04.2025 набув чинності наказ МОЗ від 31.10.2024 № 1827 (далі — Наказ № 1827). Наказ № 1827 затвердив новий Порядок управління медичними відходами. Зокрема визначив, як поводитися з відходами, що утворюються в стоматології.
Поводження з медичними відходами з 01.04.2025
Відповідно до Наказу № 1827 стоматологічні ЗОЗ зобов’язані встановити сепаратори амальгами. Сепаратори амальгами мають бути такими, що здатні утримувати й збирати частинки амальгами, зокрема й ті, що містяться у використаній воді, на рівні не нижчому ніж 95%.
Як поводитися з відходами, що утворюються в плювальниці в стоматології? Рідину зливайте в каналізацію без додаткових маніпуляцій з нею. Вату, серветки й інші відходи складайте в контейнер для інфекційно небезпечних відходів (18 01 03*) і передавайте суб’єкту господарювання у сфері управління відходами. Він утилізує такі відходи методом спалювання.
Пригадайте, що змінилося у правилах поводження з медичними відходами з 1 квітня.
За матеріалом системи «Експертус Медзаклад»
7 травня
Уряд уніс зміни до порядку укладення договору з НСЗУ за Програмою медичних гарантій
Уряд постановою від 02.05.2025 № 511 (далі — Постанова № 511) уніс зміни до Порядку укладення, зміни та припинення договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій.
Платні послуги у ЗОЗ: 15 бліцроз’яснень
Відповідно до Постанови № 511 вносити зміни до умов закупівлі та специфікацій можна не частіше одного разу протягом шести місяців у межах одного календарного року.
Решта змін стосуються подання й отримання звітів і штрафів. Зокрема штрафи тепер обліковувтимуться у розмірах прожиткового мінімуму, а не у відсотках від фактичної вартості наданих медичних послуг.
Також Постанови № 511 виклала у новій редакції Спеціальні умови надання медичних послуг, пов’язаних з первинною медичною допомогою.
Раніше НСЗУ повідомляла, що проведе позаплановий моніторинг ЗОЗ.
6 травня
МОЗ затвердило Порядок функціонування інформаційної платформи громадського здоров’я
Уряд постановою від 02.05.2025 № 506 затвердив Порядок функціонування інформаційної платформи громадського здоров’я.
Все про новий порядок вакцинації
Платформа громадського здоров’я міститиме:
- корисну для населення інформацію про чинники, що впливають на здоров’я;
- аналітичні дослідження про громадське здоров’я;
- актуальні дані про епідемічну ситуацію;
- інформацію про стан здоров’я населення;
- звітність про епідемічну ситуацію;
- дані про виявлення небезпечних чинників та оцінювання ризиків для здоров’я населення;
- прогнозування стану здоров’я населення й середовища життєдіяльності людини.
Користувачами платформи зможуть бути представники органів влади різного рівня, міжнародні й громадські організації, медичні працівники і, звісно, пацієнти. Інформаційна платформа буде інтегрована з іншими системами й реєстрами. Це забезпечить доступ до необхідної інформації для аналізу та створення прогнозів у сфері охорони здоров’я.
Усебічний погляд на дані про здоров’я дасть змогу:
- ухвалювати обґрунтовані рішення;
- забезпечити можливість для покращення догляду за пацієнтами;
- ефективно розподіляти ресурси.
Дані фіксуватимуться за різними категоріями, зокрема:
- загальні показники — народжуваність, тривалість життя тощо;
- показники, що належать до сфери охорони здоровʼя — управління, фінансування, надання медичної допомоги, медичні вироби тощо;
- показники, що стосуються здоровʼя населення за певними категоріями — чинники ризику, материнство, дитинство, ментальне здоровʼя тощо;
- показники, що стосуються середовища — безпеки й кризові чинники.
Завдяки вертикально-горизонтальній системі побудови платформи можна відображати показники на різних рівнях. Нижчі показники інтегруватимуться в показники верхнього рівня, і, що важливо, їх можна буде розраховувати автоматично завдяки розробленим індикаторам і формулам. Приміром, показники для міжнародної звітності даватимуть змогу порівняти стан охорони здоровʼя нашої країни з іншими, а на національному рівні можна буде побачити рівень надання медичної допомоги. Відображатимуться дані й на регіональному та місцевому рівнях.
Платформа стане цінним інструментом для покращення доступності й використання даних сфери охорони здоров’я України.
Раніше МОЗ розповіло, як працює Єдиний портал вакансій у державних і комунальних медзакладів.
За матеріалом Експертус Медзаклад
6 травня
Які шість змін передбачає новий закон про БПР
27 березня 2025 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підготовки, безперервного професійного розвитку та професійної діяльності за професіями у сфері охорони здоров’я» від 12.02.2025 № 4246-IX (далі — Закон про БПР). Він уносить зміни до шести нормативно-правових актів:
- Кодексу законів про працю України (КЗпП);
- Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.1992 № 2801-XII (далі — Основи);
- Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 26.11.2015 № 848-VIII;
- Закону України «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю» від 21.06.2001 № 2558-III;
- Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII;
- Закону України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 № 2671-VIII.
Закон про БПР увійде в дію з 27 вересня 2025 року, тож маєте час підготуватися. Розгляньмо докладно шість основних змін, які передбачає документ.
Врахуйте, що Уряд затвердив зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я.
За матеріалом «Управління закладом охорони здоров'я»
6 травня
Найпопулярніші запитання від медичних працівників за квітень 2025 року
Медичні відходи: 20+ робочих ситуацій
Запитання |
Відповідь |
Створення закладу / структурного підрозділу |
|
ЗОЗ планує створити лікаряний банк крові. Які документи необхідно підготувати? |
Своріть лікарняний банк крові як самостійний структурний підрозділ ЗОЗ. Рішення про створення структурного підрозділу приймають залежно від порядку, що визначає статут ЗОЗ, положення або інші документи. Зміни до структури ЗОЗ уносять на підставі наказу, який видає керівник ЗОЗ. Докладніше про процедуру і документи — у консультації |
Які документи необхідні для створення медичного центру, зокрема, щоб отримати ліцензію на медичну практику та підконтрольні речовини? |
Насамперед визначтесь із організаційно-правовою формою — юрособа чи ФОП. Перегляньте перелік і рекомендації щодо подання документів для отримання ліцензії: |
Медична документація |
|
Чи має лікар приватного ЗОЗ створювати електронні направлення та формувати медичні висновки про тимчасову непрацездатність? |
Так, створити е-направлення має право будь-який лікар, зареєстрований в електронній системі охорони здоров’я. Це право не обмежується лікарями ЗОЗ, що співпрацюють із НСЗУ. Коли створюєте е-направлення, керуйтеся:
Право формувати медичні висновки про тимчасову непрацездатність (МВТН) відповідної категорії мають лікуючі лікаря, які перебувають на лікарських посадах згідно з переліком, наведеним у додатку 1 до Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, затверджений наказом МОЗ від 01.06.2021 № 1066, і які мають лікарські спеціальності згідно з переліком, наведеним у додатку 2 до цього Порядку. Не мають право формувати МВТН лікарі:
|
Чи потрібно розроблятти локальні протоколи. На які нормативні документи посилатися в разі потреби ввести їх? |
До 2017 року керівники ЗОЗ розробляли й затверджували локальні протоколи. За основу брали стандарт медичної допомоги та клінічний протокол. За допомогою локальних протоколів керівники розв’язували мультидисциплінарні завдання, налагоджували взаємодію між структурними підрозділами, визначали клінічний маршрут пацієнта. Якщо з нозології не було медико-технологічних документів, які затвердило МОЗ, керівництво ЗОЗ мало право розробити локальний протокол самостійно, тобто брати інформацію з інших джерел, ніж галузеві стандарти. Потім МОЗ прибрало термін «локальні протоколи» з Методики розробки та впровадження медичних стандартів медичної допомоги на засадах доказової медицини, затвердженої наказом МОЗ від 28.09.2012 № 751, і ввело поняття «міжнародний протокол». Якщо ЗОЗ у роботі викорисувує міжнародний протокол, який переклали державною мовою, — затвердьте протокол наказом по закладу. Усі протоколи лікування, які керівник затвердив наказом по закладу, — локальні |
Конфіденційна інформація |
|
У пацієнта стаціонару апалічний синдром, за ним доглядає дружина. Вона вимагає в медсестер показувати їй листок призначень. Чи мають право медпрацівники робити це? Чи потрібно затребувати в жінки якісь документи? Чи має вона право вимагати листок призначень, якщо оформила опікунство за пацієнтом? |
Оскільки інформація про пацієнта є конфіденційною, медпрацівникам заборонено розголошувати її третім особам. Надавати такі відомості можна виключно у випадках, передбачених законами України. Отже, дружина не може вимагати від медперсоналу інформацію про пацієнта, за винятком, якщо він визнаний у судовому порядку недієздатною особою, а дружина призначена опікуном. Недієздатна особа – це особа, яка внаслідок хронічного, стійкого психічного розладу не здатна усвідомлювати значення своїх дій та (або) керувати ними (ч. 1 ст. 39 Цивільного кодексу України). Подати до суду заяву про визнання громадянина недієздатним або обмежено дієздатним може:
У разі встановленнія опіки над повнолітньою особою їй призначають повнолітнього дієздатного опікуна, який вчиняє усі правочини від імені особи, над якою встановлено опіку. Призначеному опікуну або піклувальнику видають посвідчення встановленого зразка. Тож, якщо дружина має посвідчення опікуна або рішення про визнання чоловіка недієздатною особою, а її призначено опікуном, вона має право знайомитися з медичною документаціїю чоловіка. Докладніше про розголошення інформації про пацієнта — у консультації |
Делегування повноважень |
|
На головного бухгалтера зроблене доручення для участі у засіданні суду. Але суддя сказав, що доручення мало, потрібні також документи щодо самопредставництва. Що це за документи і де їх узяти? |
Самопредставництво — це право одноосібного виконавчого органу (керівника) чи голови (уповноваженого члена) колегіального виконавчого органу безпосередньо діяти від імені такої особи без довіреності, представляючи її інтереси в силу закону, статуту, положення. Для визнання особи такою, що діє в порядку самопредставництва, необхідно, щоб відповідний закон, статут, положення чи трудовий договір (контракт) чітко визначав її право діяти від імені такої юридичної особи (суб’єкта владних повноважень без права юридичної особи) без додаткового уповноваження (довіреності). Довіреність юридичної особи чи її посадова інструкція не є документами, які підтверджують повноваження особи на самопредставництво. Отже, документами, які підтвердять повноваження самопредставництва головбуха, є статут ЗОЗ або письмовий трудовий договір. Якщо таких повноважень у статуті чи трудовову договрі нема — головний бухгалтер не має права представляти ЗОЗ у суді. Деталі — у консультації |
Оплата праці |
|
Бухгалтер нарахував працівнику заробітну плату в більшому розмірі. Як видрахувати переплачені кошти? |
Коли зарплату завищили, виправити помилку зможете не завжди. Законодавство обмежує роботодавця, захищаючи інтереси працівника. Зробити відрахування із зарплати можна лише:
Перегляньте алгоритм |
Як оплачувати працю медперсоналу, задіяного в наданні платних послуг? |
Запровадьте загальну систему мотивації за рекомендаціями експертів |
Управління кадрами |
|
ЗОЗ приймає на посаду сестри медичної загальної практики — сімейної медицини особу, яка має першу кваліфікаційну категорію до 29 вересня 2023 року. Чи діє категорія, якщо була перерва в роботі тривалістю пів року? |
Так, категорія діє, адже атестація досі призупинена. МОЗ визначило, що строк дії сертифікатів спеціаліста і посвідчень про кваліфікаційну категорію, який сплив у період дії воєнного стану, подовжується на період дії воєнного стану та протягом трьох місяців з дня його припинення або скасування |
Працівник КНП має невикористану відпустку за період роботи із 17 вересня 2023 року по теперішній час. Чи має право керівник не надати відпустку (не підписати заяву)? Чи можна відкликати працівника з відпустки? Як правильно це оформити? |
Ні, не надавати щорічну основну відпустку, передбачену графіком відпусток, не маєте права. Але під час дії воєнного стану можете обмежити тривалість основної відпустки до 24 календарних днів. Відкликати працівника зі щорічної відпустки правомірно лише у кількох випадках і за його згодою:
Перегляньте алгоритм |
За матеріалом Експертус Медзаклад
5 травня
Компанія CAMBRO — PREMIUM-партнер IX Конгресу MedSprava
Виробник продукції для якісного та безпечного харчування у медзакладах, компанія CAMBRO, стала PREMIUM-партнером IX Конгресу MedSprava: стратегія успіху.
CAMBRO пропонує інноваційне обладнання, яке гарантує безпечне, зручне та ефективне харчування в лікарнях і клініках. В асортименті:
- таці,
- термопідноси,
- небиткий посуд,
- термоконтейнери тощо.
Уся продукція компанії CAMBRO сертифікована за міжнародними стандартами (NSF) та відповідає вимогам HACCP, що гарантує її якість і безпечність.
![]() |
![]() |
![]() |
Гігієна без компромісів. Продукцію легко мити, вона має антибактеріальні властивості.
Максимальна ефективність. Ретельно продуманий дизайн спрощує процеси доставки та зберігання їжі — вже обрано найкращими медичними закладами світу.
Перевірена надійність. Понад 70 років досвіду у сфері професійного харчування — це гарантія якості, якій довіряють.
5 травня
МОЗ розділило поняття «працівники сфери охорони здоров’я» та «медичні працівники»
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підготовки, безперервного професійного розвитку та професійної діяльності за професіями у сфері охорони здоров’я» від 12.02.2025 № 4246-IX (далі — Закон про БПР) уносить зміни до шести законів і буде введений у дію 27 вересня 2025 року.

Визначення працівників сфери здоров’я
Більшість змін Закон про БПР уносить до Основ. Насамперед маємо чіткі визначення, хто такі «медичні працівники», «фармацевтичні працівники», «працівники сфери охорони здоров’я» і що належить до «професій у сфері охорони здоров’я». Відтак фахівці з реабілітації та інші професіонали і фахівці у сфері охорони здоров’я, у тому числі з немедичною освітою, які працюють у закладах охорони здоров’я, увійшли до працівників сфери охорони здоров’я на рівні закону:
Працівник сфери охорони здоров’я — особа, яка має відповідну професійну кваліфікацію у сфері охорони здоров’я та провадить професійну діяльність із надання медичної чи фармацевтичної або реабілітаційної допомоги, або здійснює іншу професійну діяльність за професіями у сфері охорони здоров’я відповідно до законодавства. До працівників сфери охорони здоров’я належать медичні, фармацевтичні працівники, фахівці з реабілітації та інші професіонали і фахівці у сфері охорони здоров’я, у тому числі з немедичною освітою, які працюють у закладах охорони здоров’я за професіями у сфері охорони здоров’я.
Натомість до медичних працівників Закон про БПР зараховує лише осіб, які мають лікарську або медсестринську професійну кваліфікацію, провадять професійну діяльність із надання медичної допомоги та здійснюють інші пов’язані з такою діяльністю заходи відповідно до законодавства. До них належать і фізичні особи — підприємці, що мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики.
Врахуйте, що Уряд затвердив зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я.
За матеріалом «Управління закладом охорони здоров'я»
5 травня
У роботі ЕСОЗ спостерігаються тимчасові збої

- авторизації користувачів;
- створення медичних висновків.
- призначати ліки коштом пацієнта (крім наркотичних) на паперових рецептурних бланках;
- усі медичні записи, направлення та рецепти внести до системи одразу після усунення технічних несправностей;
- медичні висновки про тимчасову непрацездатність формувати не пізніше п’яти днів з моменту встановлення лікарем факту непрацездатності.
Врахуйте, що призначати ліки та тест-смужки за програмою реімбурсації, а також наркотичні препарати можна лише за е-рецептом. Тож проінформуйте пацієнтів про можливі затримки.
Раніше стало відомо, що в ЕСОЗ змінюється автентифікація недієздатних пацієнтів: що врахувати медичному працівнику.
2 травня
Лікарі-резиденти можуть надавати медичну та реабілітаційну допомогу — Закон про БПР
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підготовки, безперервного професійного розвитку та професійної діяльності за професіями у сфері охорони здоров’я» від 12.02.2025 № 4246-IX (далі — Закон про БПР) уносить зміни до шести законів і буде введений у дію 27 вересня 2025 року.

Право лікарів-резидентів надавати медичну та реабілітаційну допомогу
У вересні 2024 року стартувало навчання перших лікарів-резидентів. Цьогоріч МОЗ розширило спеціальності, за якими можна пройти резидентуру. Із огляду на це Закон про БПР уточнює, що участь у наданні медичної та реабілітаційної допомоги під керівництвом лікаря можуть брати не лише лікарі-інтерни, а й лікарі-резиденти.
Врахуйте, що Уряд затвердив зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я.
За матеріалом «Управління закладом охорони здоров'я»
2 травня
МОЗ заборонило перевозити інфекційно небезпечні відходи в первинному пакованні — Наказ № 1827
01.04.2025 набув чинності наказ МОЗ від 31.10.2024 № 1827. Він затвердив новий Порядок управління медичними відходами.
Управління інфекційно небезпечними відходами
Вимоги до паковання і маркування інфекційно небезпечних відходів містить додаток 2 до ДсанНіП № 1827.
Перед тим як перевозити інфекційно небезпечні відходи (окрім імунобіологічних лікарських засобів та відходів крові) за межі підрозділу або ЗОЗ, надійно запакуйте їх. Контейнери первинного паковання щільно закрийте кришками, мішки міцно зав’яжіть і помістіть у контейнери вторинного паковання, які відповідають ДСТУ EN 840-1:2018 (EN 840-1:2012, IDT) «Контейнери для збирання та перероблення відходів пересувні. Частина 1. Контейнери двоколісні місткістю до 400 л для гребінчастих підіймальних пристроїв. Розміри та конструкція», затвердженому наказом ДП «УкрНДНЦ» від 19.12.2018 № 517 (далі — ДСТУ EN 840-1).
Непридатні імунобіологічні лікарські засоби з первинною упаковкою, яка не втратила цілісності, для перевезення не потребують первинного паковання. Складайте їх одразу в контейнери вторинного паковання, які відповідають ДСТУ EN 840-1.
Для відходів крові та її компонентів також використовуйте одне паковання: герметичні контейнери, призначені виробником для паковання інфекційно небезпечних відходів. Ємності мають бути стійкі до механічних пошкоджень. Можна, наприклад, використовувати пластикові відра з кришкою.
Перевозити інфекційно небезпечні відходи за межі місця утворення в первинному пакованні заборонено.
Пригадайте, що змінилося у правилах поводження з медичними відходами з 1 квітня.
За матеріалом журналу «Довідник головної медичної сестри»
2 травня
Контрактування-2025: НСЗУ приймає пропозиції про укладення договорів ще за одним пакетом
Подайте пропозицію про укладення договорів про медичне обслуговування населення за Програмою медичних гарантій до 18:00 15 жовтня 2025 року за пакетом «Готовність та забезпечення надання медичної допомоги населенню, яке перебуває на території, де ведуться бойові дії».
Управління інфекційно небезпечними відходами
Якщо виникають питання під час заповнення заяви та/або подання пропозиції, звертайтеся на безкоштовну гарячу лінію НСЗУ 16-77, а також за телефонами міжрегіональних департаментів Національної служби здоров'я.
Раніше стало відомо, що Уряд запровадив верифікацію лікарів первинки на предмет перебування в межах України менше 270 днів упродовж року.
2 травня
Ознайомтеся зі змінами у медичному законодавстві за квітень 2025 року
Як діяти КНП після скасування Господарського кодексу
Експертус Медзаклад групує найважливіші оновлення за темами й оформлюємо їх у зручну таблицю, аби вам не довелося штудіювати гори нормативки.
Дата набрання чинності документа |
Суть змін |
Підстава |
Воєнний стан |
||
19.04.2025 і 09.05.2025 |
ВРУ продовжила дію воєнного стану та мобілізації ще на 90 днів — до 7 серпня 2025 року |
Закони України: |
Державний нагляд |
||
10.04.2025 |
КМУ скасував 150 регуляторних інструментів у сфері медицини та санітарного контролю в межах реформи дерегуляції МОЗ інформує, що втратили чинність дозволи висновки, погодження, паспорти тощо, які вже були неактуальними та обтяжували роботу бізнесу. Зокрема, більше не треба погоджувати проєкт перепрофілювання підприємства, отримувати санітарний паспорт на транспорт, брати висновок про можливість будівництва оздоровчого закладу тощо. Втратили чинність постанови КМУ:
|
Розпорядження КМУ «Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади» від 08.04.2025 № 317-р |
Інфекційний контроль |
||
01.01.2026 |
Із 2026 року проводьте щеплення за оновленим Календарем Оновлення до Календаря профілактичних щеплень в Україні передбачають зміни схем вакцинації проти вірусного гепатиту B, кору, паротиту, краснухи і туберкульозу. Також держава фінансуватиме одноразове щеплення проти вірусу папіломи людини для для дівчат віком 12—13 років. |
Наказ МОЗ «Про внесення змін до Календаря профілактичних щеплень в Україні» від 05.03.2025 № 396 у редакції наказу МОЗ від 24.03.2025 № 525 |
Не набрав чинності |
Дія порядку поширюється на заклади освіти, дитячі заклади оздоровлення та відпочинку всіх форм і типів власності. Допуск до відвідування здобувачів освіти, які хворіють на туберкульоз із бактеріовиділенням, до завершення ними лікування здійснюється на підставі форми № 027/о «Виписка із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого». Виписку видає лікуючий лікар регіонального фтизіопульмонологічного центру. Із цією випискою пацієнт або його законний представник звертається до лікаря первинної медичної допомоги, з яким уклав декларацію, щоб отримати одну з трьох довідок. |
Наказ МОЗ «Про затвердження Порядку допуску до відвідування закладів освіти та дитячих закладів оздоровлення та відпочинку здобувачів освіти, які хворіють на туберкульоз із бактеріовиділенням, до завершення ними лікування» від 07.04.2025 № 593 у редакції наказу МОЗ від 22.04.2025 № 700 |
27.05.2025 |
Із 27 травня зберігайте і транспортуйте вакцини із дотриманням системи холодового ланцюга МОЗ виклало Порядок забезпечення належних умов зберігання, транспортування, приймання та обліку вакцин, анатоксинів та алергену туберкульозного в Україні, затверджений наказом від 16.09.2011 № 595, у новій редакції. Оновлений порядок складається з восьми розділів:
Також маємо три нові форми:
ЗОЗ і ФОП, які проводять вакцинацію, належать до суб'єктів IV рівня системи холодового ланцюга і мають дотримувати умов зберігання і транспортування медичних імунобіологічних препаратів (МІБП), встановлених для цього рівня. Оновлений порядок визначає основні вимоги до технічного забезпечення холодильним обладнанням, термоіндикаторами тощо. Зокрема, забороняє використовувати для зберігання МІБП побутові холодильники/морозильники та зобов'язує забезпечити безперебійне електропостачання холодильного обладнання. У випаду виникнення аварійних ситуацій, що загрожують порушенням температурного режиму, працівники повинні діяти відповідно до затвердженої в закладі стандартної операційної процедури |
Наказ МОЗ «Про внесення змін до Порядку забезпечення належних умов зберігання, транспортування, приймання та обліку вакцин, анатоксинів та алергену туберкульозного в Україні» від 02.10.2024 № 1682 у редакції наказу МОЗ від 24.10.2024 № 1791 |
Співпраця з НСЗУ |
||
12.04.2025 |
НСЗУ моніторитиме охоплення скринінгом раку молочної залози, раку шийки матки і колоректального раку Раз на рік НСЗУ проводитиме оцінювання надавачів первинної медичної допомоги за цим показником. Нагадуємо, що порядки скринінгу і ранньої діагностики цих видів раку, а також маршрути пацієнтів із відповідними захворюваннями набрали чинності 1 січня 2025 року. |
Постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2025 році» від 11.04.2025 № 409 |
Медична документація та звітність |
||
Не набрав чинності |
МОЗ затвердило операційний план переходу на МКХ-11 Головною установою, яка координуватиме перехід України на Міжнародну статистичну класифікацію хвороб та споріднених проблем охорони здоров’я одинадцятого перегляду (МКХ-11), МОЗ визначило ЦГЗ. Підготувати остаточний переклад МКХ-11 українською мовою та розмістити його на міжнародній платформі ВООЗ МОЗ планує у ІІІ кварталі 2025 року. Протягом 2026 року відбуватиметься навчання працівників і перегляд нормативної бази. Повний перехід на МКХ-11 запланований із 1 січня 20227 року |
|
10.04.2025 |
10 квітня набрали чинності:
Водночас утратив чинність наказ МОЗ «Про затвердження форм звітності та інструкцій щодо їхнього заповнення» від 07.04.2006 № 203 |
Наказ МОЗ «Про затвердження форм звітності та інструкцій щодо їх заповнення» від 18.12.2024 № 2111 у редакції наказу МОЗ від 07.01.2025 № 41 |
Заклади служби крові |
||
07.04.2025 |
МОЗ затвердило примірні положення про: МОЗ рекомендувало ЗОЗ, що надають послуги з трансфузії крові та/або компонентів крові, утворити та забезпечити функціонування лікарняних банків крові, лабораторій трансфузійної імунології, лікарняних трансфузіологічних комітетів, керуючись затвердженими примірними положеннями. Як створити лікарняний банк крові — читайте в консультації >> |
|
Медична допомога учасникам бойових дій |
||
19.04.2025 |
Для допомоги учасникам бойових дій у ЗОЗ залучатимуть не лише фахівців із супроводу ветеранів, а й фахівців з орієнтування Фахівець, який надає послугу з навчання орієнтуванню і мобільності (далі — фахівець з орієнтування) — фахівець, що навчає окремі категорії осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, що втратили зір, та членів сімей таких категорій осіб для набуття ними знань щодо можливостей власного тіла, формування просторового уявлення, розрізнення просторових ознак, сприймання простору й оцінювання відстані, визначення віддаленості предмета та його місцезнаходження, просторового орієнтування й мобільності, а також сприяє розкриттю потенціалу осіб, що втратили зір, та членів сімей таких осіб для успішної соціалізації у суспільстві. Можливість отримати послуги фахівця з орієнтування перераховані категорії осіб матимуть під час надання медичної та/або реабілітаційної допомоги в стаціонарних та/або амбулаторних умовах в ЗОЗ. Щоб залучити фахівців із супроводу ветеранів та/або фахівців з орієнтування, ЗОЗ може співпрацювати з такими надавачами послуг з орієнтування та супроводу, як комунальні бюджетні установи (заклади), комунальні некомерційні підприємства та/або юридичні особи незалежно від підпорядкування й організаційно-правової форми. Пацієнт, який бажає отримати послуги із супроводу чи орієнтування, має звернутися з відповідною заявою. |
|
Стандарти меддопомоги |
||
01.04.2025 |
МОЗ удосконалило систему надання комбустіологічної допомоги на період дії воєнного стану Зокрема, маємо нові Критерії визначення рівня надання комбустіологічної допомоги в умовах воєнного стану та новий Порядок реагування та організації надання медичної допомоги при масових випадках опікової травми. При ЗОЗ другого рівня надання комбустіологічної допомоги створять команди з оцінки опікових травм. Затверджені норми діятимуть протягом воєнного стану й тридцяти днів після його припинення або скасування |
|
01.04.2025 |
МОЗ затвердило стандарт меддопомоги пацієнтам із карциномами гепатобіліарного тракту Стандарт визначає, що медичну допомогу пацієнтам із карциномами гепатобіліарного тракту надають у ЗОЗ спеціалізованого рівня. Така допомога потребує міждисциплінарної співпраці та інтегрованого ведення пацієнтів мультидисциплінарною командою фахівців, які мають відповідну кваліфікацію та досвід лікування злоякісних новоутворень печінки |
|
07.04.2025 |
МОЗ затвердило стандарт меддопомоги пацієнтам із тяжким комбінованим імунодефіцитом Стандарт охоплює рекомендації щодо неонатального скринінгу на тяжкий комбінований імунодефіцит; організації надання медичної допомоги, діагностики й лікування тяжкого комбінованого імунодефіциту. У додатку 6 до стандарту наведений маршрут пацієнта в межах скринінгу та первинної діагностики тяжкого комбінованого імунодефіциту |
|
16.04.2025 |
МОЗ затвердило стандарт діагностики та лікування спінальної м’язової атрофії Стандарт охоплює рекомендації щодо неонатального скринінгу на спінальну м’язову атрофію; діагностики, лікування та подальшого спостереження пацієнтів; ведення гострих захворювань у пацієнтів зі спінальною м’язовою атрофією |
|
17.04.2025 |
МОЗ затвердило стандарт меддопомоги при невогнепальних травмах м’яких тканин щелепно-лицевої ділянки Стандарт визначає, що невогнепальні травми м’яких тканин щелепно-лицевої ділянки лікують у ЗОЗ, що надають спеціалізовану медичну допомогу. Залежно від клінічної ситуації лікування може відбуватися стаціонарних або амбулаторних в умовах. Медичну допомону надають лікарі: стоматологи, стоматологи дитячі, стоматологи-хірурги, хірурги щелепно-лицеві |
|
17.04.2025 |
МОЗ затвердило стандарт меддопомоги при нудоті і блюванні під час вагітності Стандарт охоплює рекомендації з діагностики та лікування нудоти і блювання під час вагітності або надмірного блювання вагітних. У додатках можна знайти інформацію для пацієнток та індивідуальний план спостереження |
За матеріалом Експертус Медзаклад
1 травня
Міноборони пояснило, кого з медиків можуть розбронювати
Міноборони надало офіційне роз'яснення щодо розбронювання медичних працівників. Зокрема відомство повідомило, що надало запит до МОЗ щодо розбронювання обмеженої кількості фахівців, які пройшли підготовку за військово-обліковими спеціальностями.
Юридичний супровід роботи медзакладу: прораховуємо ризики
Міноборони наголосило, що певні медичні кадри критично необхідні для доукомплектування підрозділів Медичних сил ЗСУ — зокрема Сухопутних військ.
Тож розбронювати можуть:
- санітарних інструкторів (медичних сестер і братів);
- фельдшерів;
- військовозобов’язаних осіб офіцерського складу з підготовкою за фахом «лікувальна справа» (йдеться про сімейних лікарів та лікарів деяких інших спеціальностей).
Після розбронювання вказані категорії медичних працівників можуть залучити на військову службу за контрактом строком на 1 рік.
Раніше Уряд дозволив бронювати 100% працівників медзакладів державної та комунальної форм власності.
1 травня
Ознайомтеся з календарем медичної сестри на травень
Свіжий номер журналу «Довідник головної медичної сестри»
1 травня |
Онлайн-навчання за електронним курсом «Організація обігу медичних виробів та лікарських засобів» |
5 травня |
Усесвітній день гігієни рук Усесвітній день акушерки |
12 травня |
|
16 травня |
|
19 травня |
День сімейної медицини в Україні |
29 травня |
Семінар «Лідери медсестринства — 2025» |
31 травня |
12 років порталу «Медична справа» |
1 травня
Професійний календар для менеджера в галузі охорони здоров’я: плануйте роботу за допомогою сервісу
Професійний календар: про сервіс
Найцікавіші події для керівника закладу охорони здоровʼя знайдете в окремому сервісі — «Професійний календар». Він розміщений у верхньому меню електронного журналу «Управління закладом охорони здоров'я».
Події у календарі позначені блакитними кружечками. Для того щоб переглянути подію, натисніть на дату. Щоб перейти до наступного або попереднього місяця, натисніть на стрілочку праворуч або ліворуч відповідно.
За допомогою календаря завжди знатимете кількість на місяць:
- календарних днів;
- вихідних днів;
- днів, у які роботу не провадять;
- робочих днів.
Унизу календаря наведена таблиця розрахунку норм тривалості робочого часу на обраний місяць.
