Що нового

у сфері охорони здоров’я

26 липня

Укрпошта випустила марки до Дня медика — 2024

Виплати працівникам ЗОЗ

Напередодні Дня медичних працівників Укрпошта презентувала благодійний поштовий випуск із серії «Героїчні професії. Янголи війни», присвячений звитяжним та відданим своїй справі лікарям. Випуск складається з двох марок — «Медики. На полі бою» та «Медики. В операційній». 

Укрпошта випустила марки до Дня медика — 2024

Офіційне введення марок в обіг та церемонія спецпогашення штемпелем «Перший день» пройшла за участі міністра охорони здоровʼя України Віктора Ляшка, генерального директора Укрпошти Ігоря Смілянського, командувача Медичних сил ЗСУ, генерал-майора медичної служби Анатолія Казмірчука та лікарки-анестезіологині, представниці добровольчої організації парамедиків «Госпітальєри» Катерини Селіверстової.

Укрпошта випустила марки до Дня медика — 2024

Загальний тираж марок «Медики. На полі бою» та «Медики. В операційній» становить 100 000 примірників. Придбати марки можна у відділеннях Укрпошти по всій країні та в Поштовому маркеті. Художник — Олександр Охапкін.

За матеріалами МОЗ

26 липня

МОЗ затвердило уніфікований клінічний протокол «Цукровий діабет 2 типу у дорослих»

МОЗ затвердило уніфікований клінічний протокол «Цукровий діабет 2 типу у дорослих»

Стандарти і протоколи, які МОЗ затвердило у 2021—2024 роках

Наказ МОЗ від 24.07.2024 № 1300 затвердив новий клінічний протокол уніфікований клінічний протокол первинної та спеціалізованої медичної допомоги «Цукровий діабет 2 типу у дорослих» (далі — Протокол).

Окрім основної частини Протокол містить додатки:

  1. Інформаційний лист для пацієнта з цукровим діабетом 2 типу
  2. Тест на ризик розвитку діабету American Diabetes Association (ADA)
  3. Заходи з покращення прогнозу в пацієнтів із цукровим діабетом і хронічною хворобою нирок
  4. Рекомендації з модифікації способу життя для пацієнтів з цукровим діабетом

Раніше МОЗ затвердило нові клінічні протоколи за темою «Бойова травма».

За матеріалами МОЗ

26 липня

МОЗ скасувало 30 облікових медичних форм та документів

МОЗ скасувало дев’ять форм медичної облікової документації

МОЗ наказом від 10.07.2024 № 1200 скасувало 30 паперових облікових медичних форм та документів. Мета — зменшити випадки подвійного ведення документів у паперовій та електронній формі.

Цифрові навички у роботі медпрацівника — навчальна програма

Отже, втрачають чинність три форми облікової статистичної документації, затверджені наказом МОЗ від 05.11.1999 № 197:

  • № 098/о «Журнал обліку прийому хворих і породіль в стаціонарі фельдшерсько-акушерського пункту (ФАПу)»;
  • № 118/о «Завдання на санітарний виїзд»;
  • № 124/о «Картка для запису годування дитини».

Також втрачають чинність шість форм медичної облікової документації, затверджені наказом МОЗ від 04.01.2001 № 1, які вели лабораторії:

  • № 211/о «Аналіз сечі по Зимницькому»;
  • № 213/о «Аналіз сечі на глюкозуричний профіль»;
  • № 222/о «Аналіз дуоденального вмісту №___»;
  • № 235/о «Аналіз крові на вміст гормонів»;
  • № 238/о «Аналіз крові (показники системи згортання — скорочений аналіз)»;
  • № 261/о «Листок щоденного обліку роботи лікаря-лаборанта».

Немає більше перерахованих форм і в Переліку облікових статистичних форм, які мають вестись на паперових носіях, затвердженому наказом МОЗ від 05.07.2005 № 330.

Також МОЗ скасувало 21 форму методик виконання вимірювання медико-біологічних показників: методики виконання вимірювання тривалості кровотечі (метод Дюка), вимірювання часу зсідання крові, вимірювання часу зсідання плазми крові людини, виконання аутокоагуляційного тесту та ін.

Раніше МОЗ затвердило єдину форму медичної довідки для зарахування дитини до закладів освіти всіх рівнів.

За матеріалами МОЗ та Експертус Медзаклад

26 липня

Ознайомтеся з календарем медичної сестри на серпень

Ознайомтеся з календарем медичної сестри на серпень

Свіжий номер журналу «Довідник головної медичної сестри»

1 серпня

Навчання в онлайн-школі за програмою «Як налагодити клієнтський сервіс та поліпшити репутацію медзакладу»

Міжнародний день грудного вигодовування і лактації

8 серпня

Міжнародний день офтальмології

15 серпня

Вебінар «Робота за сумісництвом і суміщення посади: обмеження для керівника медзакладу»

24 серпня

День Незалежності України

31 серпня

Міжнародний день поінформованості про передозування

25 липня

Уряд оновив порядок проведення конкурсу на посаду керівника медзакладу

КМУ постановою від 23.07.2024 № 840 оновив Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров’я (далі — Порядок).  

Національна сертифікація керівників ЗОЗ — 2024

Оновлений Порядок передбачає такі зміни:

  • половину складу конкурсних комісій повинні становити представники громадських об’єднань у сфері охорони здоров’я та/або у сфері запобігання корупції та антикорупційної діяльності;
  • кваліфікаційні вимоги на керівні посади у державних і комунальних ЗОЗ визначатимуть за оновленим Порядком;
  • рішення конкурсної комісії про відповідність учасника конкурсу критерію доброчесності вважається ухваленим, якщо за це проголосувала більшість членів комісії від громадськості, а в разі рівного розподілу голосів перевагу мають голоси членів комісії від громадськості;
  • відеозапис засідання є невіддільною частиною протоколу засідання;
  • вимоги до кількості та складу конкурсної комісії різняться залежно від відомчої належності та статусу ЗОЗ у складі спроможної мережі;
  • обов’язкове оцінювання професійної компетентності та управлінських навичок за бальною системою кожним членом конкурсної комісії.

Оновлений Порядок містить чіткий перелік кваліфікаційних критеріїв до учасників конкурсів на керівні посади у державних і комунальних ЗОЗ, серед яких є професійна компетентність, управлінські навички та доброчесність. Також деталізовані етапи конкурсу та особливості проведення кожного з них.

Вимоги до оцінювання за встановленими критеріями та перелік індикаторів відповідності учасників конкурсу на посаду керівника за кожним критерієм визначатиме Порядок оцінювання учасників конкурсу, який має затвердити МОЗ. Згідно із внесеними змінами, одна і та сама особа не може бути керівником ЗОЗ більше ніж два строки підряд. Один строк становить від трьох до п’яти років, залежно від укладеного контракту.

Документ також уточнює, що вимоги Порядку проведення конкурсного відбору керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки, затвердженого постановою КМУ від 03.09.2008 № 777, не поширюються на ЗОЗ державної форми власності, що функціонують як державні некомерційні підприємства, в яких конкурсний відбір на зайняття посади керівника ЗОЗ проводитимуть відповідно до вимог Порядку № 1094.

Ухвалені зміни мають дати змогу істотно знизити корупційні ризики та забезпечити дотримання принципів прозорості, демократичності, неупередженості та справедливості під час призначення на посади керівників державних і комунальних ЗОЗ.

За матеріалами КМУ та Експертус Медзаклад

25 липня

МОЗ затвердило стандарти медичної допомоги щодо серцево-легеневої реанімації у дорослих і дітей

Стандарти і протоколи, які МОЗ затвердило у 2021—2024 роках

Стандарт медичної допомоги «Серцево-легенева реанімація у дорослих (базові та розширені заходи)» містить п'ять розділів:

  • І. Організація реанімаційних заходів при зупинці серця в умовах стаціонару
  • ІІ. Серцево-легенева реанімація (СЛР) у випадку раптової зупинки кровообігу
  • ІІІ. СЛР при оборотних причинах зупинки кровообігу та у особливих груп пацієнтів
  • IV. Тривалість проведення та умови припинення СЛР 
  • V. Інтенсивна терапія постреанімаційного синдрому

Стандарт медичної допомоги «Серцево-легенева реанімація у дітей (базові та розширені заходи)» містить вісім розділів:

  • І. Організація надання медичної допомоги під час проведення серцево-легеневої реанімації
  • ІІ. Оцінка стану дитини
  • ІІІ. Ведення тяжкохворої або травмованої дитини
  • IV. Проведення базової серцево-легеневої реанімації у дітей на госпітальному етапі
  • V. Проведення розширеної серцево-легеневої реанімації у дітей
  • VІ. Лікування різних невідкладних станів 
  • VII. Припинення реанімаційних заходів
  • VIII. Післяреанімаційне лікування та догляд 

Раніше МОЗ затвердило стандарт медичної допомоги при інфекційних ускладненнях у пацієнтів з онкологічними та онкогематологічними захворюваннями.

За матеріалами МОЗ

«Серцево-легенева реанімація у дорослих (базові та розширені заходи)»

25 липня

МОЗ затвердило новий клінічний протокол «Гостра реакція на стрес. Посттравматичний стресовий розлад. Порушення адаптації»

МОЗ затвердило новий клінічний протокол «Гостра реакція на стрес. Посттравматичний стресовий розлад. Порушення адаптації»

Стандарти і протоколи, які МОЗ затвердило у 2021—2024 роках

Наказ МОЗ від 19.07.2024 № 1265 затвердив новий клінічний протокол медичної допомоги «Гостра реакція на стрес. Посттравматичний стресовий розлад. Порушення адаптації» (далі — Протокол).

Протокол містить додатки:

  1. Опитувальник для скринінгу посттравматичного стресового розладу
  2. Інформаційний лист «Гостра реакція на стрес та посттравматичний стресовий розлад»
  3. CAPS-5 (Clinician-Administered PTSD Scale for DSM-V – Клінічна шкала ПТСР за DSM-V)
  4. Скринінг на наявність травми у дітей та підлітків (CATS) форма для опікунів (вік 3-6 років)
  5. Шкала депресії, тривоги та стресу (DASS-21)

Раніше МОЗ затвердило нові клінічні протоколи за темою «Бойова травма».

За матеріалами МОЗ

25 липня

Реєструйтеся на вебінар «Як побудувати систему управління якістю медичної допомоги»

Експертус Охорона здоров'я запрошує взяти участь в безплатному вебінарі «Як побудувати систему управління якістю медичної допомоги». Захід відбудеться 03.10.2024 об 11:00.

Лектор вебінару — Тетяна Тарасюк, юрист, адвокат, фахівець у галузі медичного права, засновник юридичної компанії «Medcraft», директор Медичного центру Medcraft, у минулому — юрист Управління охорони здоров’я Луцької міської ради.

Програма вебінару: 

  1. Вітчизняні та міжнародні стандарти якості, яких має дотримувати ЗОЗ
  2. Право та обов’язок ЗОЗ пройти сертифікацію ISO 9001
  3. Особи, відповідальні за контроль якості медичної допомоги в ЗОЗ
  4. Документи з управління якістю, які слід розробити в ЗОЗ
  5. Вибір індикаторів якості

ЗАРЕЄСТРУВАТИСЯ ►►►

24 липня

МОЗ затвердило нові клінічні протоколи за темою «Бойова травма»

МОЗ затвердило нові клінічні протоколи за темою «Бойова травма»

МОЗ наказом від 16.07.2024 № 1237 затвердило нові клінічні протоколи за темою «Бойова травма».

Стандарти і протоколи, які МОЗ затвердило у 2021—2024 роках

Ідеться про клінічні протоколи:

  1. Ампутація: оцінка та лікування (бойові поранення)
  2. Гостра дихальна недостатність (бойові поранення)
  3. Нейрохірургія і тяжка травма голови (бойові поранення)
  4. Переломи кісток кінцівок (бойові поранення)
  5. Лікування переломів кісток таза (бойові поранення)
  6. Невідкладна реанімаційна торакотомія (бойові поранення)

Раніше МОЗ затвердило новий клінічний протокол «Ігрова залежність (лудоманія)».

За матеріалами МОЗ

24 липня

Контрактування-2024: НСЗУ приймає пропозиції про укладення договорів ще за одним пакетом

НСЗУ

Подайте пропозицію про укладення договорів про медичне обслуговування населення за Програмою медичних гарантій щодо надання медичних послуг за пакетом «Медичний огляд осіб, який організовується територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки» до 18:00 29 липня 2024 року.

НСЗУ проти ЗОЗ: аналіз судової практики

Нові та повторні пропозиції з усунутими недоліками, подані після закінчення цього строку, НСЗУ не розглядатиме.

Якщо виникають питання під час заповнення заяви та/або подання пропозиції, звертайтеся на безкоштовну гарячу лінію НСЗУ 16-77, а також за телефонами міжрегіональних департаментів Національної служби здоров'я.

Раніше НСЗУ презентувала Гід по Програмі медичних гарантій — 2024.

За матеріалами НСЗУ

24 липня

Реєструйтеся на вебінар «Платні послуги по-новому: як підготуватися керівнику ЗОЗ»

Експертус Охорона здоров'я запрошує взяти участь в безплатному вебінарі «Платні послуги по-новому: як підготуватися керівнику ЗОЗ». Захід відбудеться 26.09.2024 о 15:00.

Лектор вебінару — Алла Худякова, шеф-редактор Експертус Охорона здоров'я, експерт з економічних питань. Стаж роботи в медичній галузі більше 12 років. Має успішний досвід проходження перевірок медзакладів. Автор численних публікацій у журналі «Управління закладом охорони здоров'я».

Програма вебінару: 

  1. Що змінює Постанова № 781
  2. За яким переліком надавати платні послуги з 1 січня 2025 року
  3. Яких вимог дотримати, щоб правомірно надавати платні послуги
  4. Які ризики урахувати

ЗАРЕЄСТРУВАТИСЯ ►►►

23 липня

МОЗ затвердило накази, що регламентують роботу лабораторної мережі з діагностики туберкульозу

МОЗ затвердило накази, що регламентують роботу лабораторної мережі з діагностики туберкульозу

МОЗ затвердило накази, що регламентують роботу лабораторної мережі з діагностики туберкульозу (далі — ТБ) в системі протитуберкульозної медичної допомоги:

Як передати лабораторні дослідження на аутсорс

Ці документи визначають основні завдання та функції мікробіологічних лабораторій із діагностики ТБ трьох рівнів.

Лабораторії першого рівня функціонують у загальних закладах охорони здоров’я і виконують молекулярно-генетичні дослідження з виявлення ТБ, використовуючи тести Xpert MTB/Rif Ultra як первинний діагностичний тест. Відповідно до поклаждених завдань такі лабораторії:

  • приймають, оцінюють і реєструють біологічний матеріал, який надійшов для дослідження;
  • проведять аналіз своєї діяльності та за його результатами подають інформацію до лабораторії другого рівня;
  • застосовують у рутинній практиці інноваційні методи діагностики ТБ;
  • надсилають до лабораторій другого рівня зразки біологічного матеріалу в сумнівних і складних випадках.

Лабораторії другого рівня функціонують у структурі регіональних фтизіопульмонологічних центрів, здійснюють дослідження для підтвердження діагнозу «туберкульоз» і контролю за лікуванням і використовують весь спектр методів діагностики ТБ, із генотиповим і фенотиповим тестуванням медикаментозної чутливості мікобактерії ТБ до протитуберкульозних препаратів. У межах своїх завдань лабораторії другого рівня:

  • організовують і проведять зовнішнє оцінювання якості досліджень на ТБ для лабораторій першого рівня;
  • моніторять діяльність і кураторські візити у лабораторії першого рівня;
  • ведуть облікову документацію наявності та залишків витратних та розхідних матеріалів;
  • надають консультативну допомогу лікарям щодо особливостей застосування методик з діагностики ТБ, які використовують у лабораторній діяльності;
  • аналізують свою діяльність і діяльність лабораторій першого рівня та і за результатом аналізу подають інформацію до референс-лабораторії з мікробіологічної діагностики ТБМОЗ;
  • застосовують у рутинній практиці інноваційні методи діагностики ТБ;
  • утримують робочу колекцію клінічних ізолятів мікобактерій ТБ, зокрема мультирезистентних, для контролю правильності ідентифікації мікобактерії ТБ та/або правильності визначення їх медикаментозної стійкості лікарської стійкості генотиповими та фенотиповими методами під час лікування пацієнтів з діагнозом «туберкульоз»;
  • своєчасно вносят до електронної системи охорони здоров’я результати лабораторних досліджень;
  • надають консультативну допомогу лікарям у виборі найбільш інформативних, сучасних лабораторних тестів і трактування їх результатів;
  • беруть участь в організації навчання спеціалістів з мікробіологічної діагностики ТБ закладів охорони здоров’я незалежно від форми власності та організаційно-правової форми;
  • складають і подають заявки до МОЗ для централізованої закупівлі витратних матеріалів для діагностики ТБ.

Функції лабораторії третього рівня покладено на референс-лабораторію діагностики ТБ, бактеріальних, паразитарних та особливо небезпечних патогенів державної установи «Центр громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України». Ця лабораторія:

  • здійснює методичне керівництво діяльністю мікробіологічних лабораторій з діагностики ТБ другого та першого рівнів;
  • визначає стратегію і тактику діагностики ТБ в Україні;
  • координує та підтримує систему управління якістю в лабораторіях другого рівня;
  • проводить моніторинг спектра лікарської стійкості мікобактерій ТБ.

Раніше Уряд затвердив порядок лікування туберкульозу в осіб, взятих під варту.

За матеріалами ЦГЗ та Експертус Медзаклад

23 липня

Реєструйтеся на вебінар «Робота за сумісництвом і суміщення посади: обмеження для керівника медзакладу»

Експертус Охорона здоров'я запрошує взяти участь в безплатному вебінарі «Робота за сумісництвом і суміщення посади: обмеження для керівника медзакладу». Захід відбудеться 15.08.2024 о 14:00.

Лектор вебінару — Алла Худякова, шеф-редактор Експертус Охорона здоров'я, експерт з економічних питань, автор численних публікацій у журналі «Управління закладом охорони здоров'я».

Програма вебінару: 

  1. Чим відрізняються сумісництво і суміщення
  2. Як запровадити суміщення директору та його заступникам
  3. Які умови та оплата роботи за сумісництвом для керівників 
  4. Чи може директор КНП працювати за сумісництвом
  5. Як установити режим роботи меддиректору, який має сумісництво

ЗАРЕЄСТРУВАТИСЯ ►►►

23 липня

Не пропустіть VІІ Всеукраїнський конгрес MedSprava: 10 балів БПР

Захід відбудеться 24 липня 2024 року у ресторані «Причал», Набережне шосе, 11, м. Київ. У межах конгресу беріть участь у семінарі на тему «Управління медзакладом у 2024 році» (за участь у семінарі вам має бути нараховано 10 балів БПР за умови успішного тестування в день семінару).

Варіанти участі у VІІ Всеукраїнському конгресі MedSprava

Можливі два варіанти участі у форумі: в режимі офлайн та онлайн.

Запрошуємо на VІІ Всеукраїнський конгрес MedSprava: 10 балів БПР

Взяти участь у режимі офлайн Взяти участь у режимі онлайн

Програма семінару «Управління медзакладом у 2024 році»

Блок 1. Побудова системи управління якістю в медичному закладі за пілотною методологією проєкту USAID

  • Опис рекомендованої МОЗ методології на основі міжнародних стандартів
  • Елементи СУЯ в медзакладі. Гармонізація з ISO 9001, ДСТУ EN 15224:2019
  • Етапи та інструменти побудови СУЯ
  • Побудова команди для розроблення і впровадження плану СУЯ. Модерація і технології для групової роботи
  • Вибір тверджень для самооцінювання
  • Розроблення плану побудови СУЯ та система моніторингу

Блок 2. Медична практика у вирі ліцензійних змін: як не заплутатися. Практичні поради юриста

  • Зміни ліцензійних умов: нормативно-правовий аспект
  • Реабілітаційна допомога: ліцензуємо правильно
  • Скасування акта санітарно-епідеміологічного обстеження: а що натомість
  • Документ про доступність для маломобільних груп населення: подаємо вчасно
  • Актуалізація даних ліцензіата: про що і як повідомляти
  • Чекап діяльності медзакладу або кабінету ФОП: усуваємо порушення

Блок 3. Безперервний професійний розвиток працівників сфери охорони здоров’я: головні зміни та перспективи

  • Основні засади БПР, що поширюються на лікарів, медсестер, фармацевтичних та інших працівників охорони здоров’я
  • Особливості роботи електронної системи БПР
  • Критерії вибору заходів і нарахування балів БПР
  • Ведення та перевірка особистого освітнього портфоліо
  • Відповідальність керівника медзакладу за підвищення кваліфікації працівників
  • Фінансування БПР і гарантії працівникам, які проходять навчання

Блок 4. Кадрові питання в роботі керівника

  • Сумісництво і суміщення керівників
  • Залучення медперсоналу до денних і нічних чергувань
  • Оформлення трудових відносин із працівниками
  • Організація робочого часу і часу відпочинку працівників

Наприкінці кожного блоку лектор відповість на запитання учасників семінару

Лектори VІІ Всеукраїнського конгресу MedSprava 

Запрошуємо на VІІ Всеукраїнський конгрес MedSprava: 10 балів БПР

Забронювати місце ►►►

Встигніть зареєструватися, адже
кількість місць обмежена!
Докладна інформація за телефоном
0 800 21 20 21

(дзвінки по Україні безплатні)

22 липня

Міноборони визначило обсяги домедичної допомоги, яку надають військовослужбовці

Міноборони визначило обсяги домедичної допомоги, яку надають військовослужбовці

Наказом від 29.06.2024 № 436, який Мін'юст зареєстрував 19.07.2024, Міноборони затвердило Обсяги надання домедичної допомоги, які надаються під час ведення бойових дій та підготовки сил безпеки і сил оборони за призначенням у тактичних умовах (далі — Обсяги).

Документ визначає обсяг домедичної допомоги, яку надають військовослужбці та співробітники сил безпеки і сил оборони під час ведення бойових (воєнних) дій, виконання бойових (спеціальних) завдань, здійснення інших заходів із національної безпеки і оборони, підготовки складових сил безпеки і сил оборони до застосування за призначенням у тактичних умовах.

За словами заступниці міністра оборони Наталії Калмикової, встановлення обсягів домедичної допомоги — це вкрай важливий крок, якому передувала велика робота із західними партнерами, бойовими медиками та представниками профільних громадських організацій.

Чиновниця зазначає, що документ опрацьовано з Генштабом, представниками видів, окремих родів військ (сил), а також інших складових сил оборони та безпеки. Наразі маємо систему, яка акумулює найкращий досвід України та країн НАТО. Це допоможе зберегти життя та здоров’я наших захисників на фронті і підвищити якість підготовки з тактичної медицини.

Обсяги визначають поділ розширеної домедичної допомоги на три рівні: базовий, середній і вищий. У додатках до Обсягів наведені переліки:

  • навичок та інтервенцій, які використовують військовослужбові для надання допомоги постраждалим;
  • лікарських засобів, які застосовують військовослужбовці для надання допомоги постраждалим.

Раніше Уряд розширив перелік безоплатних стоматологічних послуг для військових та ветеранів.

За матеріалами Експертус Медзаклад

22 липня

Уряд урегулював обмеження на експорт препаратів крові

КМУ врегулював обмеження на експорт препаратів крові

КМУ постановою від 18.07.2024 № 825 вніс зміни до Порядку тимчасового зупинення експорту препаратів крові, вироблених із заготовленої на території України плазми крові для потреб фракціонування. Уряд визначив чіткі процедури та обмеження для здійснення експорту препаратів крові на період дії воєнного стану.

Чи потрібна окрема ліцензія на обіг медичного канабісу

У період дії воєнного стану експорт препаратів крові дозволений, лише якщо виробник підтвердить наявність незнижувального запасу готових препаратів крові, а також виключно за умови повного забезпечення ними системи охорони здоров’я України.

Незнижувальний запас встановлюється як тримісячний резерв із розрахунку 160 кілограмів білка (в еквіваленті готової продукції, напівпродукту або осаду білкової фракції) на місяць. При цьому сумарна частка готової продукції та напівпродукту незнижувального запасу має бути не меншою за 80%.

Виробник до 10 числа кожного місяця письмово (або в електронній формі) інформує Держлікслужбу:

  • про стан збереження незнижувального запасу;
  • наявні залишки готової продукції;
  • заплановані об’єми експорту;
  • об’єми препаратів крові, фактично поставлені на запити закладів охорони здоров’я.

Держлікслужба стежитиме за дотриманням заявлених запасів. Це послідовна політика щодо посилення ролі Держлікслужби як уповноваженого органу у сфері донорства крові та компонентів крові, функціонування системи крові відповідно до законодавства про систему крові. 

Водночас КМУ може призупинити експорт препаратів крові, вироблених із плазми крові, заготовленої на території України, за поданням МОЗ у разі незабезпечення потреб системи охорони здоров’я України в таких препаратах.

Нагадаємо, 25 лютого 2022 року експорт препаратів крові було призупинено у звʼязку з введенням воєнного стану. Проте уже 7 травня 2022 року у звʼязку з повним забезпеченням потреб закладів у таких препаратах експорт відновили.

За матеріалами КМУ та Експертус Медзаклад

22 липня

Запрошуємо ТОПменеджерів медзакладів на Карпати-weekend: 20 балів БПР

Захід відбудеться 18—21 вересня 2024 року в с. Кам’яниця, Закарпатська область.

У межах вікенду учасники візьмуть участь у дводенному семінарі на тему «Управління сучасним медзакладом: орієнтири розвитку для керівника».

Лектори Карпати-weekend

Запрошуємо ТОПменеджерів медзакладів на Карпати-weekend: 20 балів БПР 

Програма семінару «Управління сучасним медзакладом: орієнтири розвитку для керівника»

Лектор — Алла Худякова

      Блок 1. Лідерство та менеджмент

  1. Як керівнику згуртувати команду. Ключові методи командоутворення
  2. Що таке профіль посади та як його створювати
  3. Як організувати роботу, щоб запобігти вигоранню працівників
  4. Як ефективно управляти конфліктами в колективі
  5. Що сприяє психологічному добробуту на робочому місці
  6. Навіщо проводити психологічні ігри для колективу

     Командна гра для учасників семінару

Лектор — Тетяна Тарасюк

      Блок 2. Ліцензування та акредитація

  1. Які нормативні документи регулюють питання ліцензування та акредитації
  2. Яких вимог дотримати, щоб не втратити ліцензії на медичну практику
  3. Як самостійно провести аудит відповідності ЗОЗ ліцензійним вимогам
  4. Які зміни в ліцензуванні відбулися 2024 року
  5. Куди подавати інформацію щодо безбар’єрності
  6. Яким ЗОЗ обов’язково акредитуватися
  7. За яким порядком отримувати акредитаційний сертифікат
  8. Як самостійно підготуватися до акредитації, які документи зібрати

     Круглий стіл. Обговорення з учасниками практичних ситуацій, які виникають у медзакладах

Лектор — Тетяна Тарасюк

      Блок 3. Правові аспекти в роботі керівника 

  1. Як організувати договірну роботу в ЗОЗ
  2. Які права та обов’язки надавача медичних послуг за договором із НСЗУ
  3. Як організувати внутрішній контроль за дотриманням умов договору з НСЗУ
  4. Який алгоритм дій під час антикорупційних заходів у комунальному ЗОЗ
  5. Чого очікувати та як діяти, якщо в ЗОЗ прибули представники органів контролю
  6. Як розробляти локальні документи, щоб вони відповідали вимогам чинного законодавства
  7. Як керівнику контролювати виконання працівниками посадових обов’язків

     Колективна розробка матриці відповідальності працівників

Лектор — Алла Худякова

      Блок 4. Дотримання керівником трудового законодавства

  1. За яким порядком установлювати і виплачувати працівникам доплати й надбавки
  2. Де шукати кошти на виплату зарплат у разі їх нестачі
  3. Як установити режим роботи меддиректору, який має сумісництво
  4. Як залучати працівників до роботи в нічний час та у вихідні дні
  5. Що робити, якщо працівник просить компенсацію за невикористану відпустку
  6. Як набирати бали БПР керівнику і працівникам ЗОЗ
  7. Які трудові та фінансові гарантії зберігаються за працівниками під час навчання

      Круглий стіл. Обговорення з учасниками практичних ситуацій, які виникають у медзакладах

Наприкінці кожного блока лектор відповість на запитання учасників семінару.

УВАГА! За участь у семінарі вам має бути нараховано 20 балів БПР (за обов'язкового тестування) згідно з Критеріями, затвердженими наказом МОЗ від 22.02.2019 № 446.

Забронювати місце ►►►

Встигніть зареєструватися, адже кількість місць обмежена. Докладна інформація за телефоном
0 800 21 20 21
(дзвінки по Україні безплатні)

19 липня

Укрпошта безплатно доставлятиме ліки та медичні вироби за програмою «Доступні ліки»

Укрпошта безплатно доставлятиме ліки та медичні вироби за програмою «Доступні ліки»

Укрпошта уклала договір із НСЗУ за програмою реімбурсації на безоплатну доставку медичних препаратів за напрямами:

  • серцево-судинні та цереброваскулярні захворювання;
  • цукровий діабет ІІ типу;
  • хронічні хвороби нижніх дихальних шляхів;
  • медичні вироби для визначення рівня глюкози в крові;
  • нецукровий діабет;
  • розлади психіки та поведінки;
  • епілепсія;
  • хвороба Паркінсона.

Як і в аптеці з договором з НСЗУ, препарати можна отримати безоплатно або з доплатою за електронним рецептом.

Зверніть увагу! Наркотичні препарати й інсуліни замовляти і доставляти через Укрпошту не можна.

Скористатися послугою «Укрпошта.Аптека» мають право всі громадяни, зокрема на прифронтових територіях, де доступ до ліків ускладнений. Строки доставки — до трьох днів між обласними центрами (без урахування дня відправлення).

Поділіться алгоритмом дій для замовлення ліків зі своїми пацієнтами.



Скачати алгоритм

Раніше НСЗУ нагадала, який строк дії рецепта на «Доступні ліки».

За матеріалами НСЗУ та Експертус Медзаклад

19 липня

МОЗ запроваджує лікарську резидентуру з нейрохірургії

МОЗ запроваджує лікарську резидентуру з нейрохірургії

МОЗ уперше за історію української медичної освіти запроваджує лікарську резидентуру. Це — етап післядипломної медичної освіти, який триває після закінчення медичного університету й отримання сертифіката лікаря-спеціаліста. Основне завдання лікарської резидентури — опанувати вузькоспеціалізовані професійні компетентності у межах певної лікарської спеціальності, необхідні для самостійної професійної діяльності.

Сім правил, як гарантовано отримати бали БПР

Навчання перших двох лікарів-резидентів відбуватиметься з вересня 2024 року по серпень 2027 року. Розмір щомісячної стипендії становитиме 16 000 грн. Навчання в лікарській резидентурі почнеться 1 вересня і здійснюватиметься за очною (денною) формою навчання. Про це повідомило МОЗ.

Програми та навчальні плани підготовки за відповідною спеціальністю розроблятимуть заклади вищої освіти (наукові установи) із залученням представників профільних медичних асоціацій з урахуванням вимог Європейської спілки лікарів-спеціалістів і будуть опубліковані на їхніх офіційних сайтах. Практична частина підготовки в лікарській резидентурі становитиме щонайменше 80% часу загальної програми.

 на навчання в резидентурі відбуватиметься на конкурсних засадах. Вступити зможуть лікарі:

  • які завершили підготовку в інтернатурі за спеціальністю: «Хірургія» (3 роки резидентури), «Ортопедія і травматологія» та «Неврологія» (4 роки) склали «Крок 3» щонайменше на 85%, мають оцінку «відмінно» за результатами складання іспиту з опановування практичних навичок і вмінь, та отримали сертифікат лікаря-спеціаліста;
  • завершили підготовку в інтернатурі за відповідною спеціальністю з результатом «Крок 3» не нижче 78% та оцінкою не нижче ніж «добре» за результатами складання іспиту з опанування практичних навичок і вмінь, отримали сертифікат лікаря-спеціаліста і мають стаж роботи за спеціальністю не менше одного року;
  • є лікарями-спеціалістами за відповідною лікарською спеціальністю та мають стаж роботи за нею не менше трьох років (без вимог до успішності за результатами підготовки в інтернатурі).

Окрім того, визначені вимоги до закладів вищої освіти (наукових установ), що здійснюватимуть підготовку лікарів-резидентів, а також баз лікарської резидентури. Наприклад, заклади вищої освіти з-поміж іншого також повинні мати симуляційний центр, де резиденти зможуть відпрацьовувати клінічні навички за спеціальністю лікарської резидентури, а база резидентури — забезпечити лікарів-резидентів обсягом роботи, необхідним для виконання в повному обсязі програми підготовки.

За кожним резидентом буде закріплений досвідчений керівник та клінічний куратор. Оцінювання результатів підготовки в лікарській резидентурі складатимуться з поточного, проміжного та підсумкового контролю (атестації).

Зараз підготовка лікарів-спеціалістів в Україні відбувається через проходження інтернатури (24 спеціальності) і вторинної спеціалізації (122 лікарські та 8 стоматологічних спеціальностей). Тривалість підготовки в інтернатурі становить від 1 до 3 років, на циклах вторинної спеціалізації — від 1 до 9 місяців. МОЗ зауважує, що цього недостатньо для підготовки лікарів-спеціалістів і такі строки не відповідають європейським стандартам медичної освіти. Відповідно до законодавства ЄС, післядипломне навчання лікарів у середньому триває від 3 до 5 років залежно від спеціальності.

Лікарська резидентура як форма післядипломної підготовки лікарів-спеціалістів уже внесена до Законів України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII«Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII і «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.1992 № 2801-XII. Станом на 31 грудня 2022 року за даними ЦГЗ, в Україні зареєстровано 137 549 лікарів (кількість подано без урахування лікарів-інтернів), які зацікавлені в запровадженні підготовки, що буде відповідати європейським стандартам медичної освіти. Тому впровадження лікарської резидентури, зокрема, і за вузькопрофільними високотехнологічними лікарськими спеціальностями — важливий крок із реалізації положень чинного законодавства та інтеграції української медичної освіти до європейського освітнього та медичного простору.

Після впровадження лікарської резидентури за лікарською спеціальністю «нейрохірургія» проведення циклів спеціалізації для отримання сертифіката лікаря-спеціаліста за цією спеціальністю припиняється.

За матеріалами МОЗ та Експертус Медзаклад

18 липня

Програма медичних гарантій — 2025: НСЗУ опублікувала вимоги до 18 пакетів

Програма медичних гарантій — 2024: МОЗ погодило вимоги до 26 пакетів

НСЗУ на основі аналізу ефективності реалізації Програми медичних гарантій (ПМГ) та консультацій із медичною спільнотою і громадськими організаціями оновила погоджені специфікації та умови закупівлі за напрямами медичної допомоги за 18 пакетами на 2025 рік.

НСЗУ проти ЗОЗ: аналіз судової практики

Зі специфікаціями  та умовами закупівлі за напрямами медичної допомоги, які надаватимуться за ПМГ-2025, можна ознайомитися на сайті НСЗУ. Йдеться про 18 пакетів медичної допомоги:

  1. Екстрена медична допомога
  2. Медична допомога при гострому інфаркті міокарда
  3. Мамографія
  4. Езофагогастродуоденоскопія
  5. Колоноскопія
  6. Цистоскопія
  7. Лікування пацієнтів методом гемодіалізу в амбулаторних умовах
  8. Стоматологічна допомога дорослим та дітям
  9. Лікування осіб з психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів із використанням препаратів замісної підтримувальної терапії
  10. Лікування пацієнтів методом перитонеального діалізу в амбулаторних умовах
  11. Секційне дослідження
  12. Медичний огляд осіб, який організовується територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки
  13. Первинна медична допомога
  14. Діагностика та лікування дорослих і дітей, хворих на туберкульоз, у стаціонарних та амбулаторних умовах
  15. Діагностика, лікування та супровід осіб із ВІЛ (та підозрою на ВІЛ)
  16. Лікування безпліддя за допомогою допоміжних репродуктивних технологій (запліднення invitro)
  17. Ведення вагітності в амбулаторних умовах
  18. Медична реабілітація немовлят, які народилися передчасно та/або хворими, протягом перших трьох років життя

Раніше НСЗУ повідомила про розширення пакету первинної медичної допомоги у 2025 році.

За матеріалами НСЗУ

18 липня

Підвищуйте кваліфікацію за програмою «Національна сертифікація керівників закладів охорони здоров'я — 2024»: 45 балів БПР

Програма «Національна сертифікація керівників закладів охорони здоров'я — 2024» розроблена з урахуванням стратегії реформування галузі охорони здоров’я, актуальних наукових розробок для ефективного управління медзакладом та на основі чинних нормативних документів.

Дізнатися подробиці ⏩

Структура програми

Програма розрахована на 90 годин. Погодинний виклад змісту заходу:

  • Ліцензуємо медичну практику (5 год)
  • Ліцензуємо діяльність у сфері обігу підконтрольних речовин (5 год)
  • Отримуємо акредитаційний сертифікат (5 год)
  • Складаємо штатний розпис (3 год)
  • Обираємо систему оплати праці (3 год)
  • Оформлюємо трудові відносини з працівниками (4 год)
  • Розподіляємо доходи і витрати (5 год)
  • Надаємо платні послуги (5 год)
  • Залучаємо аутсорсерів (2 год)
  • Здаємо майно в оренду (3 год)
  • Опановуємо стандарти якості (5 год)
  • Оцінюємо якість послуг (5 год)
  • Укладаємо і зберігаємо декларації (5 год)
  • Не розголошуємо медичну таємницю (5 год)
  • Уникаємо конфліктних ситуацій (5 год)
  • Організовуємо роботу з охорони праці (6 год)
  • Проводимо атестацію робочих місць (5 год)
  • Підтверджуємо, що дотримали ліцензійних умов (3 год)
  • Готуємося до перевірки Держпродспоживслужбою (2 год)
  • Зустрічаємо інспекторів з Держпраці (4 год)
  • Чекаємо перевіряльників з інших держорганів (5 год)
  • Підсумкове оцінювання набутих знань, компетентностей та практичних навичок

Вища школа БПР гарантує навчально-методичне забезпечення:

  • текстові лекції, що містять активні посилання на офіційні документи;
  • відеоконспекти;
  • зразки документів, пам’ятки, чеклісти та інші довідково-практичні матеріали;
  • інтерактивні завдання.

Усі ці матеріали слухачі мають можливість скачувати.

Оформте доступ за номером 0 800 21 20 12 (усі дзвінки безплатні)

Після успішного завершення навчання отримаєте електронний сертифікат про розширення професійних компетентностей (підвищення кваліфікації) від Цифрового видавництва Експертус та 45 балів БПР.

17 липня

Паперові картки обліку профзахворювань більше не треба надсилати МОЗ

Паперові картки обліку профзахворювань більше не треба надсилати МОЗ

Уряд постановою від 24.05.2024 № 599 змінив Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві (далі — Порядок). 

Юридичний супровід роботи медзакладу: прораховуємо ризики

Зокрема КМУ виключив із Порядку норму, що зобов’язувала надсилати МОЗ картки за формою П-5 щороку до 1 лютого та 1 серпня. Тож відтепер паперові картки обліку профзахворювань надсилати МОЗ більше не треба.  

Раніше МОЗ скасувало дев’ять форм медичної облікової документації.

За матеріалами КМУ та журналу «Управління закладом охорони здоров'я»

17 липня

Підвищуйте кваліфікацію програмою «Національна сертифікація керівників з медсестринства — 2024»: 45 балів БПР

Мета навчання за програмою «Національна сертифікація керівників з медсестринства — 2024» — покращити ефективність управління медсестринським персоналом та загалом роботу у закладі, пов’язану із роботою головної медичної сестри, сестри медичної старшої, заступника медичного директора з медсестринства тощо. Онлайн-навчання розраховано на 3 місяці, триває 90 годин. 

ПРО ПРОГРАМУ ⏩

Програма «Національна сертифікація керівників з медсестринства — 2024» складається з модулів:

  • Обов’язки та організація роботи
  • Організація інфекційного контролю
  • Обіг лікарських засобів та медичних виробів
  • Співпраця з лабораторією
  • Юридичні аспекти роботи
  • Поліпшення клієнтського сервісу
  • Розвиток цифрових навичок

Вища школа БПР — це:

  • Дистанційне навчання у зручний час
  • Відеодоповнення та конспекти лекцій від експертів
  • Вільний доступ до активних і минулих вебінарів на період навчання
  • Довідкові матеріали під скачування

Оформте доступ вже зараз за номером
0 800 21 20 12 (усі дзвінки безплатні)

Після успішного завершення навчання отримаєте електронний сертифікат про розширення професійних компетентностей (підвищення кваліфікації) від Цифрового видавництва Експертус та 45 балів БПР.

16 липня

КМУ схвалив законопроєкт про вдосконалення перевірки обґрунтованості видачі листків непрацездатності

КМУ схвалив законопроєкт про вдосконалення перевірки обґрунтованості видачі листків непрацездатності

Законопроєкт про вдосконалення перевірки обґрунтованості видачі листків непрацездатності (далі — Законопроєкт) передбачає зміни до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV.

Згідно із Законороєктом, до перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності залучатимуть уповноважених лікарів. Робитимуть це у разі необхідності перевірити медичні висновки про тимчасову непрацездатність (далі — МВТН).

Відбір уповноважених лікарів відбуватиметься за прозорою автоматизованою процедурою за допомогою електронної системи охорони здоров’я, наголошує МОЗ.

Норми про екстериторіальність і деперсоналізацію даних про пацієнта мають допомогти мінімізувати ризики під час ухвалення рішення щодо обґрунтованості МВТН. Водночас заклади охорони здоров’я зможуть оскаржити рішення про визнання листка непрацездатності необґрунтованим.

Раніше ЗОЗ мав змогу довести обґрунтованість рішення лікаря лише через суд. Розробники Законопроєкту пропонують, щоб ЗОЗ мав можливість оскаржувати рішення в досудовому порядку і надавати докази, що свідчать про правомірність дій лікаря.

Зміни в законодавстві покликані також урегулювати питання страхових виплат на основі паперових лікарняних, які досі використовують у виключних випадках у зв’язку з воєнним станом в Україні.

За матеріалами МОЗ та Експертус Медзаклад

16 липня

НСЗУ оголосила відкритий відбір до Експертної ради щодо формування та реалізації Програми медичних гарантій

НСЗУ оголосила відкритий відбір до Експертної ради щодо формування та реалізації Програми медичних гарантій

Експертна рада щодо формування та реалізації Програми медичних гарантій (далі — Експертна рада) — це постійно діючий консультативно-дорадчий колегіальний орган НСЗУ. Мета діяльності Експертної ради — підготовка обґрунтованих пропозицій щодо формування та реалізації Програми медичних гарантій (ПМГ), напрацювання проєктів умов закупівлі та специфікацій медичних послуг, які будуть надаватись за договорами в межах ПМГ.
НСЗУ проти ЗОЗ: аналіз судової практики
Положення про Експертну раду затвердив наказ НСЗУ від 05.06.2024 № 361. 

Експертна рада складається із 31 експерта. До неї входять:

  • представники НСЗУ (голова Експертної ради та секретар);
  • лікарі;
  • керівники суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я.

Стати членами Експертної ради можуть лікарі та інші фахівці у сфері організації та управління охороною здоров’я. Обов'язкові вимоги до кандидатів:

  • вища медична освіта; 
  • досвід у сфері медичного обслуговування за спеціальністю та/або в організації та управлінні охороною здоров’я від 10 років;
  • мотивація до роботи як експерта;
  • вільне володіння українською мовою.

Взяти участь у відборі до Експертної ради можна до 22 липня. Для цього треба заповнити форму та надіслати її разом з необхідними документами на адресу [email protected].

Документи, які потрібно надіслати разом з формою: 

  • резюме кандидата, що містить прізвище, ім’я та по батькові, дату народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, найменування посади (заняття), місце роботи, громадську роботу (зокрема на виборних посадах), перелік публікацій, міжнародних стажувань, рівень володіння мовами, відомості про контактний номер телефону та адресу електронної пошти кандидата;
  • копії документів про отримання вищої освіту; 
  • копії документів про підвищення кваліфікації;
  • копія диплому кандидата медичних наук та/або доктора медичних наук;
  • довідка з місця роботи;
  • мотиваційний лист кандидата, в якому викладаються обґрунтування щодо обрання до складу Експертної ради.

Склад Експертної ради НСЗУ затвердить наказом не пізніше 5 серпня. 

Раніше став відомим склад Ради громадського контролю при НСЗУ.

За матеріалами НСЗУ

16 липня

Ознайомтеся зі змінами у медичному законодавстві за липень 2024 року

Зміни в ліцензуванні медичної практики

Уродовж місяця Експертус Медзаклад групує найважливіші оновлення за темами й оформлюємо їх у зручну таблицю, аби вам не довелося штудіювати гори нормативки.

Дата набрання чинності документа

Суть змін

Підстава

Ліцензування

15.07.2024

Набрали чинності нові вимоги до ліцензіатів і здобувачів ліцензії

Зокрема, із 15 липня користуйтеся оновленими формами заяв про отримання, зупинення, відновлення і переоформлення ліцензій. Зверніть увагу на обов’язок ЗОЗ і реабілітаційних закладів мати затверджені в установленому законодавством порядку СОПи. Призначте особу, відповідальну за координацію заходів стосовно осіб, постраждалих від домашнього насильства і насильства за ознакою статі тощо.

Усі зміни >>

Постанова КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 р. № 285 і від 27 лютого 2024 р. № 213» від 10.05.2024 № 536

04.07.2024

КМУ уточнив вимоги до ліцензування діяльності, пов’язаної з обігом підконтрольних речовин під час воєнного стану

КМУ уточнив, що господарська діяльність із культивування рослин, включених до таблиці I переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого постановою КМУ від 06.05.2000 № 770, здійнюється на основі ліцензії та інших дозвільних документів. Так само діяльність із розроблення, виробництва, виготовлення, зберігання, перевезення, придбання, реалізації (відпуску), ввезення/вивезення в/із України, використання, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, включених до зазначеного переліку.

Виняток становить діяльність, яку провадять військові частини (військові заклади, установи), військовослужбовці яких здійснюють бойові (спеціальні) завдання, беруть безпосередню участь у бойових діях або здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією рф проти України, перебуваючи на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого Мінреінтеграції

Постанова КМУ «Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022 р. № 314» від 02.07.2024 № 770

Розвиток ЕСОЗ

04.07.2024

В ЕСОЗ запрацюють особисті кабінети пацієнтів

Через особистий кабінет пацієнтi зможе самостійно зареєструватися в цетральній базі даних ЕСОЗ, за необхідності змінювати там свої персональні дані, укладати, переглядати та розривати декларацію з лікарем первинної ланки.

МОЗ поступово розширюватиме функціонал кабінетів пацієнтів. Це допоможе знизити навантаження на медичних працівників.

Докладніше про зміни >>

Постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я» від 28.06.2024 № 756

Платні послуги

01.01.2025

КМУ визначив випадки надання платних послуг у ЗОЗ із 2025 року

Юр- і фізособи повністю оплачуватимуть надані послуги з медичного обслуговування у чотирьох випадках:

  • послуги надають без направлення лікаря (крім випадків, коли направлення не потрібне);
  • послуги надають за договорами з юрособами;
  • послуги надають у ЗОЗ, що належать до сфери управління Державного управління справами та державних органів, які входять до сектору безпеки і оборони, пацієнтам, які не належать до прикріпленого контингенту;
  • послуги не покриваються за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.

Додаткові послуги юр-і фізособи оплачуватимуть у трьох випадках:

  • надання послуг із медичного обслуговування населення за місцем проживання/перебування пацієнта за його самостійним вибором у разі відсутності показань;
  • самостійний вибір лікуючого лікаря під час надання спеціалізованої медичної допомоги у плановому порядку в стаціонарних умовах;
  • перебування в палаті з підвищеним рівнем комфорту і сервісу за самостійним вибором пацієнта.

Інформацію, яку ЗОЗ надають платно, потрібно вносити в ЕСОЗ.

Окрім того, державні та комунальні ЗОЗ повинні розмістити на своїх сайтах та інформаційних стендах повні переліки послуг, які вони надають за договорами з НСЗУ і платно, із зазначенням їх вартості

Постанова КМУ «Деякі питання надання послуг з медичного обслуговування населення за плату від юридичних і фізичних осіб» від 05.07.2024 № 781

Охорона праці

05.07.2024

МОЗ уточнило, як ЦКПХ подаватимуть інформацію про профзахворювання

Нагадаємо, що регіональні центри контролю та профілактики хвороб (ЦКПХ) ведуть облік гострих та хронічних професійних захворювань (отруєнь), визначених переліком професійних захворювань, затвердженим постановою КМУ від 08.11.2000 № 1662, спричинених впливом небезпечних та шкідливих речовин і виробничих факторів, в тому числі азбесту. Роблять вони це на основі інформації з карток обліку професійного захворювання (отруєння) за формою П-5, внесеної до електронної інтегрованої системи спостережень за захворюваннями (ЕЛІССЗ) територіальними органами Держпраці.

Своєю чергою, територіальні органи Держпраці вносять до ЕЛІССЗ інформацію по мірі складання карток за формою П-5, але не пізніше п’яти робочих днів після їх складання

Наказ МОЗ «Про затвердження змін до Порядку збирання та передачі інформації про випадки гострих та хронічних професійних захворювань (отруєнь) для автоматизованої системи обліку та аналізу гострих та хронічних професійних захворювань (отруєнь)» від 23.05.2024 № 866 у редакції наказу МОЗ від 12.06.2024 № 1017

Ліки та медвироби

03.07.2024

КМУ змінив порядок видачі дозволів на ввезення, вивезення і транзит підконтрольних речовин

Зокрема, щоб отримати дозвіл на імпортно-експортні операції та ввезення гуманітарної допомоги у вигляді наркотичних засобів, психотропних речовин чи прекурсорів, підприємствам більше не потрібні нотаріально засвідчена копія статуту і реєстраційні посвідчення на ліки, які ввозять в Україну або вивозять з неї. Засвідчити документи заявника зможе керівник суб’єкта господарювання.

Як і раніше, Держлікслужба має 30 днів на розгляд документів на імпорт, експорт або транзит. Дозволи на здійснення імпортно-експортних операцій субʼєкти господарювання отримують на підставі позитивного експертного висновку уповноваженої установи. Проте такий висновок більше не потрібен для ввезення зразків для державних спеціалізованих установ, які є субʼєктами судово-експертної діяльності, МОЗ і державних органів, підрозділи яких можуть здійснювати оперативно-розшукову діяльність.

Окрім того, дозвіл Держлікслужби містить строк, протягом якого потрібно здійснити ввезення чи вивезення підконтрольних речовин. Строк дії дозволу можна одноразово продовжити не більше ніж до 31 грудня поточного року, якщо заявлений вантаж із поважних причин у зазначений період не перетнув митного кордону України.

Для реєстрації ввезення зразків підконтрольних речовин у МОЗ більше не потрібен лист-клопотання від міністерства про необхідну кількість. 

Докладніше про зміни >>

Постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку видачі дозволів на право ввезення на територію України, вивезення з території України або транзиту через територію України наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів» від 02.07.2024 № 768

03.07.2024

КМУ внормував, яку інформацію надавачі медичних послуг мають вносити до системи «MedData» протягом воєнного стану і шести місяців після його завершення

Заклади, підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління МОЗ, ЗОЗ незалежно від форми власності, ФОП, які одержали ліцензію на медпрактику, що уклали договори з НСЗУ за програмою медгарантій, забезпечують наповнення інформаційно-аналітичної системи інформацією:

Постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку функціонування інформаційно-аналітичної системи «MedData» від 28.06.2024 № 755

Медична допомога

01.07.2024

МОЗ затвердило клінічний протокол лікування розсіяного склерозу в дорослих

Документ містить рекомендації з діагностики, терапії рецидивів та імунотераії розсіяного склерозу, а також хворобомодифікуючої терапії, дій в особливих ситуаціях (як-от вагітність) і симптоматичного лікування

Наказ МОЗ «Про затвердження Нового клінічного протоколу медичної допомоги «Розсіяний склероз у дорослих» від 01.07.2024 № 1142

10.07.2024

МОЗ затвердило клінічний протокол надання меддопомоги при ігровій залежності

Документ містить рекомендації щодо практики, пацієнтів і політичних рішень щодо скринінгу, оцінювання та лікування проблеми з азартними іграми

Наказ МОЗ «Про затвердження Нового клінічного протоколу медичної допомоги «Ігрова залежність (лудоманія)» від 10.07.2024 № 1201

Боротьба з туберкульозом

Не набрав чинності

МОЗ затвердило положення про мікробіологічну лабораторію з діагностики туберкульозу ІІІ рівня

Функції такої лабораторії виконуватиме референс-лабораторія діагностики туберкульозу (ТБ), бактеріальних, паразитарних та особливо небезпечних патогенів державної установи «Центр громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України».

Мікробіологічна лабораторія з діагностики ТБ ІІІ рівня:

  • здійснює методичне керівництво діяльністю мікробіологічних лабораторій з діагностики ТБ другого та першого рівнів;
  • визначає стратегію і тактику діагностики ТБ в Україні;
  • координує та підтримує систему управління якістю в мікробіологічних лабораторіях другого рівня;
  • проводить моніторинг спектра лікарської стійкості мікобактерій ТБ.

Нагадаємо, що мікробіологічні лабораторії з діагностики ТБ I рівня функціонують у загальних ЗОЗi і здійснюють молекулярно-генетичні дослідження з виявлення ТБ за допомогою Xpert MTB/Rif Ultra як первинного діагностичного тесту. Мікробіологічні лабораторії з діагностики ТБ II рівня функціонують у структурі регіональних фтизіопульмонологічних центрів і здійснюють дослідження для підтвердження діагнозу «туберкульоз» і контролю за лікуванням, використовують весь спектр методів діагностики ТБ, зокрема, генотипове і фенотипове тестування медикаментозної чутливості мікобактерії ТБ до протитуберкульозних препаратів.

Типові положення про мікробіологічні лабораторії з діагностики ТБ I і ІІ рівня затверджені наказом МОЗ від 12.03.2024 № 422 і набрали чинності 22 травня 2024 року

Наказ МОЗ «Про затвердження Положення про мікробіологічну лабораторію з діагностики туберкульозу третього рівня» від 04.07.2024 № 1160

12.07.2024

КМУ затвердив Порядок надання медичної допомоги хворим на ТБ, які перебувають під вартою або в установах виконання покарань

Порядок обов’язкових профілактичних оглядів на ТБ, направлення на взяття біологічного матеріалу, перевезення хворих і надання допомоги залежить від місця утримання особи та тяжкості її стану. Правила визначають Мін’юст і МОЗ.

Наприклад, обов’язкові профілактичні медичні огляди на виявлення ТБ в осіб, узятих під варту, яких тримають у слідчих ізоляторах, чи осіб, яких тримають в установах виконання покарань, проводять в установах виконання покарань і слідчих ізоляторах. А огляди засуджених до обмеження чи позбавлення волі, які відбувають покарання у виправних центрах і виправних колоніях мінімального рівня безпеки з полегшеними умовами тримання, забезпечують регіональні фтизіопульмонологічні центри

Постанова КМУ «Про затвердження Порядку надання медичної допомоги людям, які хворіють на туберкульоз, з числа осіб, взятих під варту, чи які тримаються в установах виконання покарань» від 09.07.2024 № 802

Втрачають чинність

01.01.2025

Постанова КМУ «Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров’я та вищих медичних навчальних закладах» від 17.09.1996 № 1138

Постанова КМУ «Деякі питання надання послуг з медичного обслуговування населення за плату від юридичних і фізичних осіб» від 05.07.2024 № 781

Зареєстрований у Мін’юсті 21.06.2024

Наказ МОЗ «Про затвердження Порядку виплати щомісячної державної допомоги ВІЛ-інфікованим дітям і дітям, які страждають на хворобу, зумовлену ВІЛ» від 26.11.2012 № 946

Наказ МОЗ «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства охорони здоров’я України від 26 листопада 2012 року № 946» від 07.06.2024 № 995

12.07.2024

Постанова КМУ «Про затвердження Порядку надання медичної допомоги хворим на туберкульоз особам, взятим під варту, чи які тримаються в установах виконання покарань» від 25.06.2014 № 205

Постанова КМУ «Про затвердження Порядку надання медичної допомоги людям, які хворіють на туберкульоз, з числа осіб, взятих під варту, чи які тримаються в установах виконання покарань» від 09.07.2024 № 802

За матеріалом Експертус Медзаклад

15 липня

«Охматдит» вже з електроенергією й водопостачанням: МОЗ розповіло про відновлювальні роботи у медзакладі

«Охматдит» вже з електроенергією й водопостачанням: МОЗ розповіло про відновлювальні роботи у медзакладі

НДСЛ «Охматдит» вже з електроенергією й водопостачанням. На черзі – відновлення надання критично важливих медичних послуг. Про це повідомило МОЗ.

Виплати працівникам ЗОЗ

Міністр охорони здоров'я України Віктор Ляшко зазначив:

«Тривають першочергові роботи: вже відновлено електро- та водопостачання, система медичного газопостачання, оцінюємо роботу інших інженерних мереж. Наразі наше пріоритетне завдання — відновити надання критично важливих медичних послуг в «Охматдиті» на базі функціонуючих приміщень. Паралельно триває робота з комплексної оцінки завданих збитків. Вже сьогодні ми з командою медзакладу розуміємо доцільність будівництва нового корпусу замість зруйнованого та одного з пошкоджених. Завдяки згуртованості уряду, українців, представників бізнесу, міжнародних партнерів ми відновимо «Охматдит» і зробимо його ще більш сучасним».

Першочергове завдання наразі — якнайшвидше відновити:

  • операційний блок,
  • відділення інтенсивної терапії,
  • відділення дитячої офтальмології, урології та нейрохірургії.

Раніше Уряд виділив 100 млн грн на відновлення «Охматдиту».

За матеріалами МОЗ

15 липня

МОЗ затвердило новий клінічний протокол «Ігрова залежність (лудоманія)»

МОЗ затвердило новий клінічний протокол «Ігрова залежність (лудоманія)»

Стандарти і протоколи, які МОЗ затвердило у 2021—2024 роках

Наказ МОЗ від 10.07.2024 № 1201 затвердив новий клінічний протокол медичної допомоги «Ігрова залежність (лудоманія)» (далі — Протокол).

Протокол ґрунтується на даних доказової медицини стосовно ефективності та безпеки медичних втручань, психотерапії, фармакотерапії та організаційних принципів її надання при лудоманії.

МОЗ зауважує: дотримання положень Протоколу не гарантує успішного лікування в кожному конкретному випадку, його не можна розглядати, як посібник, що включає всі необхідні методи терапії або, навпаки, виключає інші. Остаточне рішення стосовно вибору конкретної клінічної процедури або плану лікування має ухвалювати лікар з урахуванням клінічного стану пацієнта та можливостей для проведення заходів діагностики і терапії в медичному закладі. 

Раніше МОЗ затвердило клінічний протокол «Розсіяний склероз у дорослих».

За матеріалами МОЗ

15 липня

15 липня набрали чинності зміни до ліцензування медичної практики

Ліцензування медичної практики: Уряд оновив форму Відомостей про стан матеріально-технічної бази

Уряд постановою від 10.05.2024 № 536 уніс чергові зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики (далі — Ліцензійні умови). Зміни до ліцензування медичної практики набрали чинності 15.07.2024

Зауважте, що вже з 02.06.2024 діє оновлена форма Відомостей про стан матеріально-технічної бази, наявність персоналу із зазначенням його освітнього і кваліфікаційного рівня. Зокрема змін зазнав пункт «Відомості про відповідність освітнім та кваліфікаційним вимогам молодших спеціалістів з медичною (фармацевтичною) освітою, фахівців з реабілітації».

Крім того, оновлені Ліцензійні умови прямо передбачають обов’язок закладів охорони здоров’я та реабілітаційних закладів мати затверджені в установленому законодавством порядку стандартні операційні процедури (СОПи).

Детальніше про зміни в ліцензуванні медичної практики, що діють із 15.07.2024, читайте в консультації системи «Експертус Медзаклад».

За матеріалами КМУ 

Зокрема змін зазнає пункт «Відомості про відповідність освітнім та кваліфікаційним вимогам молодших спеціалістів з медичною (фармацевтичною) освітою, фахівців з реабілітації».

12 липня

Став відомим склад Ради громадського контролю при НСЗУ

Став відомим склад Ради громадського контролю при НСЗУ

За результатами рейтингового інтернет-голосування, яке тривало до 5 липня 2024 року, урядовці обрали 15 членів Ради громадського контролю при НСЗУ (далі — Рада).

НСЗУ проти ЗОЗ: аналіз судової практики

На членство претендували 29 кандидатів від 21 громадського об’єднання, які загалом отримали 29 942 голоси. Участь в голосуванні взяли 11 363 українці. Під час участі в рейтинговому інтернет-голосуванні кожен громадянин міг  проголосувати один раз, обравши одного або декілька кандидатів (не більше ніж 15 кандидатів одночасно).

Підрахунок голосів і складення рейтингу кандидатів у члени Ради здійснювався у автоматичному режимі. НСЗУ оприлюднила список кандидатів і бали, які вони набрали. 15 кандидатів, що набрали гайбільше балів, і стануть членами Ради.

Рейтинг кандидатів, які увійшли до Ради громадського контролю при НСЗУ

ПІБ

Організація

К-кість голосів, %

3

 Гайкова Ольга Олексіївна

Громадська організація «Ветерани за медичний канабіс»

4099 (13.7%)

25

Черепанова Марина Євгеніївна,

Громадська організація «Українське правниче товариство»

4008 (13.4%)

16

Максименко Ярослав Олександрович

Громадська організація «Українське правниче товариство»

3997 (13.3%)

17

Масюк Віталій Володимирович,

Громадська організація «Українське правниче товариство»

 3990 (13.3%)

10

Карабаєв Даніель Таїрович,

Громадська організація «Всеукраїнське Лікарське Товариство»

2655 (8.9%)

13

Кулагін Антон Єгорович

Громадська організація «Діа-Дзен»

1153 (3.9%)

22

Суворова Ірина Миколаївна

Громадська спілка «Аптечна професійна асоціація України (АПАУ)»

758 (2.5%)

15

Латиш Ірина Сергіївна

Громадська організація «Рух Чесно»

757 (2.5%)

7

Завадська Ольга Олександрівна

Громадська організація «Афіна. Жінки проти раку»

720 (2.4%)

8

Іваненко Інна Валеріївна

Громадська організація «Афіна. Жінки проти раку»

616 (2.1%)

20

Семко Ольга Миколаївна

Громадська організація «Афіна. Жінки проти раку»

602 (2%)

4

Головін Олексій Анатолійович

Громадська організація «Асоціація працівників системи охорони здоров’я України «Медичні лідери»

578 (1,9%)

26

Черних Юрій Анатолійович

Черкаський обласний осередок Всеукраїнської громадської організації осіб з інвалідністю користувачів психіатричної допомоги «Юзер»

531 (1.8%)

1

Азарова Алеся Олегівна

Громадська організація «Діа-Дзен»

506 (1.7%)

28

Шевчук Леся Олександрівна

Громадська організація «Орфанні за життя»

500 (1.7%)

Офіційні результати інтернет-голосування зі списком усіх кандидатів можна переглянути на сайті НСЗУ.

Під час голосування для авторизації використовувалась ID.GOV.UA — інтегрована система електронної ідентифікації. Це державна платформа для ідентифікації та автентифікації користувачів, завдяки якій можна пройти електронну ідентифікацію за допомогою електронного підпису (у т. ч. на хмарних та інших захищених носіях).

Усі чутливі дані в процесі голосування надійно шифровані та оброблені сервісом голосування НСЗУ. Кожен голос отримав номер бюлетеня та шифр, зв’язаний у ланцюг, який не дозволяє непомічено вставити нові голоси або викинути існуючі. Після закінчення голосування сформовано відкритий повний протокол, який дозволяє кожному громадянину, що брав участь в голосуванні за склад РГК при НСЗУ,  знайти і перевірити, як врахований його голос. 

Відтак НСЗУ наголошує. що вдалося забезпечити прозорість і перевірність процесу підрахунку голосів. Відсутні будь-які ознаки несанкціонованих втручань у результати голосування і неправомірного голосування. 

Нагадаємо, члени Ради забезпечуватимуть:

  • громадський контроль за діяльністю НСЗУ;
  • взаємодію з громадськими об’єднаннями, іншими інститутами громадянського суспільства у сфері охорони здоров’я, зокрема щодо запобігання корупції;
  • інформування НСЗУ про громадську думку щодо формування та реалізації державної політики у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення та щодо програми медгарантій.

Строк повноважень члена Ради становить три роки. Для забезпечення безперервності та правонаступництва у діяльності Ради проходитиме планова ротація її складу. Ротація передбачає щорічне оновлення однієї третьої частини від загальної кількості членів Ради.

За матеріалами НСЗУ та Експертус Медзаклад