3
Березень 2025року
медичне право
ліцензування

Ліцензійні порушення в стоматології: приклади судових справ

На прикладах судових справ розберемо три найпоширеніші порушення Ліцензійних умов, які трапляються у стоматологіях. З’ясуємо, до яких наслідків вони призводять, та підкажемо, як їм запобігти. Візьміть до уваги досвід колег, щоб не вчитися на власних помилках

Ольга Шевельова , адвокат, Запоріжжя

Виконувати положення Ліцензійних умов зобов’язані всі ліцензіати (п. 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджених постановою КМУ від 02.03.2016 № 285; далі — Ліцензійні умови). Вимоги однакові як для комунального, приватного закладу охорони здоров’я, так і фізичної особи — підприємця (ФОП), який отримав ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики за однією номенклатурою лікарської спеціальності. Хоча часто ФОП не асоціюють себе з ліцензіатом, тобто суб’єктом господарювання, який має ліцензію, законодавство не робить для них винятків.

Суб’єкт господарювання, який не дотримується вимог Ліцензійних умов, ризикує потрапити до суду або втратити ліцензію. Про це свідчить судова практика. Розгляньмо приклади судових справ щодо цього питання, учасниками яких стали стоматології.

Неякісне надання медичних послуг

Ситуація. Пацієнтка звернулася до суду з позовом до стоматологічного закладу охорони здоров’я. У позові вимагала матеріальну компенсацію за ушкоджене здоров’я через неякісні медичні послуги. В обґрунтуванні вимог пацієнтка зазначила, що лікар-ортодонт неправильно встановив діагноз. Як наслідок, вона упродовж двох з половиною років отримувала неналежне лікування. Через це не лише не виправився прикус, що був підставою звернення до закладу охорони здоров’я, але й з’явилися додаткові проблеми зі здоров’ям (справа № 344/3764/21).

Рішення суду першої інстанції

Районний суд відмовив задовольнити позов. Серед аргументів — пацієнтка не довела, що лікар неякісно надавав послуги.

Рішення апеляціного суду

Суд апеляційної інстанції з таким висновком суду першої інстанції не погодився. Він ухвалив: позовні вимоги задовольнити частково, стягнути зі стоматологічного закладу матеріальні збитки в розмірі 98 527,00 грн та судові витрати.

Позиція касаційного суду

Касаційний суд у складі Верховного Суду (далі — касаційний суд) визначив, що лікар-ортодонт встановив пацієнтці брекет-систему без повного обсягу діагностичних обстежень. Про це свідчила медична карта, яка не містила результатів ортопантограми та фотометрії. Як наслідок, медична допомога, яку надав лікар, не відповідає стандартам та протоколам надання медичної допомоги. Окрім того, він порушив вимоги наказу МОЗ «Про затвердження форм первинної облікової документації та Інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров’я незалежно від форми власності та підпорядкування» від 14.02.2012 № 110 (далі — Наказ № 110) під час ведення медичної документації.

Касаційний суд вказав на обов’язок лікаря:

  • вести відповідну медичну документацію про лікування;
  • робити повні записи інформації про згоду пацієнта й надані послуги;
  • надавати пацієнтові доступ до документації;
  • відповідати на запитання щодо змісту документації.

Якщо пацієнт стверджує, що він постраждав, бо лікар не виконав цих обов’язків, то невиконання обов’язку, а також причинний зв’язок між цим порушенням і шкодою, суд визнає встановленими.

Касаційний суд у постановах наголошує, що пацієнту достатньо вказати в суді на порушення, які завдали йому шкоди. Доводити, чи були такі порушення та правильність своїх дій, має заклад охорони здоров’я чи лікар (постанова Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 30.11.2022 по справі № 344/3764/21).

Рекомендації

Неякісні медичні послуги — послуги, що не відповідають медичним стандартам. Для того щоб установити, що лікар надав неякісні медичні послуги, проводять:

  • судово-медичну експертизу;
  • перевірку якості наданої медичної допомоги / послуги в порядку, який визначає наказ МОЗ від 28.09.2012 № 752.

Таких заходів уживають, навіть якщо лікар неналежно оформив медичну документацію.

Якщо бракує медичної документації, є прогалини в її оформленні, неможливо не лише довести, а й спростувати факт надання неякісної допомоги.

Аналіз тотожних судових рішень свідчить, що в інтересах лікаря правильно й повно вести медичну документацію на пацієнта. Тож приділіть максимум уваги цій частині роботи, зокрема відображайте в документації весь цикл стоматологічних послуг. Лише так матимете змогу довести, що діяли відповідно до стандартів і протоколів медичної допомоги.

  1. Рішення суду першої інстанції
  2. Рішення апеляціного суду
  3. Позиція касаційного суду
  4. Рекомендації

Неналежне оформлення медичних послуг

Ситуація. Пацієнт звернувся до суду з позовом до ФОП, який є лікарем-стоматологом. Він вимагав стягнути майнову та моральну шкоду, тому що лікар неякісно виконав протезування зубів (справа № 344/3764/21).

Рішення суду першої інстанції

У суді першої інстанції лікар заперечив договірні відносини з пацієнтом. Суд відмовив пацієнту в позові, оскільки він не довів, що:

  • уклав угоду із лікарем;
  • отримав послуги — не надав акта виконаних робіт;
  • оплатив послуги — не надав розрахункового документа.

Отже, за таких обставин неможливо довести причинно-наслідковий зв’язок між діями лікаря та завданою пацієнту шкодою і навіть установити особу, яка завдала шкоди.

Рішення апеляційного суду

Суд скасував попереднє рішення і стягнув із лікаря на користь пацієнта компенсацію:

  • матеріальної шкоди — 64 730 грн;
  • моральної шкоди — 10 000 грн.

Суд визначив, що між пацієнтом і лікарем існували відносини щодо протезування зубів. Такого висновку він дійшов, коли розглянув показання свідка, висновки комісії, експертизи та скриншоти екрана телефону з листуванням із лікарем у месенджері.

Позиція касаційного суду

Касаційний суд залишив рішення апеляційної інстанції без змін. Серед правових висновків:

  • лікар не спростував факту, що надав неякісні стоматологічні послуги;
  • листування між пацієнтом та лікарем у мобільному месенджері про надання медичних послуг може бути доказом відносин, навіть якщо немає підписаних між сторонами документів.

Під час розгляду справи касаційний суд встановив, що лікар не вів медичної документації, зокрема не оформив «Інформованої добровільної згоди пацієнта на проведення діагностики, лікування та на проведення операції та знеболення і на присутність або участь учасників освітнього процесу» (форма № 003-6/о, затверджена Наказом № 110; далі — Інформована згода), не заповнював щоденників надання стоматологічної допомоги, медичної картки стоматологічного хворого (форма 043/о, затверджена Наказом № 110). Це ускладнило подальше лікування, що мало на меті усунути помилки, яких припустився лікар (постанова Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 30.11.2022 по справі № 344/3764/21).

Рекомендації

Якщо лікар не веде первинної медичної документації, він порушує Ліцензійні умови. А брак документів не звільняє від відповідальності за завдану шкоду пацієнту. Ведіть усю документацію, яку визначає законодавство, незалежно від форми власності та розміру закладу. Правильно оформлені медичні записи можуть стати надійними аргументами проти необґрунтованих звинувачень.

  1. Рішення суду першої інстанції
  2. Рішення апеляційного суду
  3. Позиція касаційного суду
  4. Рекомендації

Недостовірність даних

Ситуація. Пацієнт звернувся до суду з позовом до МОЗ. Він висунув дві вимоги:

  • анулювати ліцензію, яку МОЗ видало КНП «Консультативно-діагностичний центр» на провадження господарської діяльності з медичної практики;
  • відшкодувати йому моральну шкоду, якої протиправними діями завдало МОЗ.

Протиправність дій МОЗ пацієнт вбачав у тому, що воно видало ліцензію на підставі недостовірних даних. КНП прийняло лікарів на посади у стоматологічне відділення. Проте відділення не має ні майна, ні приміщень, щоб лікарі мали змогу виконувати професійні обов’язки. Це виявила перевірка дотримання закладом ліцензійних умов провадження господарської діяльності. Позивач зазначив, що така ситуація порушує право отримувати якісні медичні послуги.

МОЗ послалося на те, що не знало про недостовірність відомостей, які заклад зазначив у документах. Таку недостовірність виявила лише перевірка (справа № 826/1001/17).

Рішення судів першої та апеляційної інстанцій

Суди задовольнили позов частково: визнали протиправними дії МОЗ щодо надання КНП «Консультативно-діагностичний центр» ліцензії на провадження медичної практики та зобов’язали анулювати цю ліцензію.

Позиція касаційного суду

Касаційний суд погодився з рішеннями судів попередніх інстанцій. Одна з підстав для відмови надати ліцензію на господарську діяльність із медичної практики — недостовірність даних у документах, які заявник подав, щоб її отримати.

Заклад охорони здоров’я має право провадити медичну практику на підставі ліцензії та за умови наявності:

  • приміщень, що відповідають санітарним нормам і правилам;
  • приладів, обладнання, оснащення відповідно до табеля оснащення виробами медичного призначення;
  • працівників відповідно до розділу III Ліцензійних умов;
  • вільного доступу для осіб з інвалідністю (п. 2.6 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджених наказом МОЗ від 02.02 2011 № 49*).
* На момент розгляду Справи № 826/1001/17 діяли Ліцензійні умови в редакції наказу МОЗ від 02.02 2011 № 49, проте чинні на сьогодні Ліцензійні умови також містять такі вимоги.

Серед підстав, які дають право анулювати ліцензію — акт про виявлення недостовірності даних у документах, які суб’єкт господарювання подав разом із заявою про отримання ліцензії (постанова Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду від 08.09.2020 по справі № 826/1001/17).

Рекомендації

МОЗ мало підстави відмовити КНП в ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики, бо заклад навів недостовірні дані в документах, які додав до заяви на її отримання. Тож ліцензія, яку МОЗ видало на підставі недостовірних даних, підлягає анулюванню. З огляду на це стежте за актуальністю даних, які подавали, щоб отримати ліцензію. Одразу оновлюйте їх, коли ввели нову посаду, закупили нове обладнання тощо.

  1. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій
  2. Позиція касаційного суду
  3. Рекомендації

резюме

Ліцензіат незалежно від обсягу послуг, які надає, зобов’язаний:

• надавати якісну і своєчасну медичну допомогу та медичні послуги пацієнтам (пп. 15 п. 13 Ліцензійних вимог);

• дотримуватися вимог до ведення форм первинної облікової документації, затверджених МОЗ і передбачених Порядком функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженим постановою КМУ від 25.04.2018 № 411, та порядками ведення відповідних реєстрів центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я, затвердженими МОЗ (пп. 22 п. 13 Ліцензійних вимог).

Один із механізмів контролю дотримання ліцензіатами Ліцензійних умов — позапланові перевірки, які ініціює Ліцензійний відділ МОЗ. Часто такі перевірки проводять у межах судового розгляду справ за позовами пацієнтів щодо закладів охорони здоров’я. За їхніми результатами МОЗ має право анулювати ліцензію. Щоправда, таке трапляється рідко, якщо орієнтуватися на оприлюднені дані розділу «Державний контроль» офіційного сайту МОЗ. Наприклад, у 2023 році МОЗ анулювало лише одну ліцензію. Підстава — відсутність керівника, його заступника або іншої уповноваженої особи під час проведення органом ліцензування перевірки додержання Ліцензійних умов** та відмова ліцензіата органу ліцензування щодо проведення перевірки.

Насамкінець зауважимо, успішний захист прав та законних інтересів лікаря часто залежить від того, наскільки ретельно він веде обов’язкову медичну документацію, до якої належить й Інформована згода.

Також уважно подавайте відомості, коли оформлюєте ліцензію, та не забувайте їх актуалізувати, якщо відбулися зміни. Недостовірні дані в ліцензійних документах — підстава анулювати ліцензію

** Із 30.03.2024 це положення втратило чинність на підставі постанови КМУ «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медич­ної практики» від 27.12.2023 № 1393.

Перейти у зміст номера